Tandkontroll - Sund i mun - Pedigree

Idag har vi varit på Veterinärhuset i Ängelholm för en gratis tandvårdskontroll av Ella.
Det var kampanjen SundIMun som är ett samarbete mellan Pedigree och vissa veterinärkliniker runt om i Sverige.




Att vi valde just Veterinärhuset i Ängelholm berodde på att det är en lite mindre klinik, samt att det var en leg. tandläkare, Kurt Lindvall, som utförde kontrollen.


Veterinärhuset i Ängelholm


Kurt var en mycket trevlig, sympatisk, lugn och kompetent tandläkare.
Iaf. var det intrycket jag fick.
Han tog god tid på sig, var mycket noggrann, lugn och vänlig mot Ella, visade och förklarade allt, hade inga problem med att Ella var lite "besvärlig" (han tyckte inte att hon var det), berömde henne hela tiden, pratade och skojade oss men var ändå fokuserad.

Hon hade, enligt honom, mycket god tand/munhälsa.
Han var faktiskt t.o.m. lite imponerad över att hon var en så pass gammal (6,5 år) liten hund och hade så fina tänder utan någon tandsten.
Han gjorde en mycket grundlig och noggrann kontroll, klämde och kände på allt, lös med uv-ljus m.m.
Hon hade ingen plack/tandsten, inga lösa tänder, ingen karies, inget konstigt i tandköttet. Med andra ord så kunde han inte heller hitta någon anledning till varför hon inte vill tugga maten ordentligt...

Det enda han kunde gissa på var att hennes högra kindtänder (sista tanden uppe och nere) inte "gick ihop" riktigt lika mycket som de gjorde på hennes vänstra sida (där de var mycket bra).
Han trodde då att hon kanske kunde föredra att tugga på den vänstra sidan, att hon kunde ha problem med att få kulan rätt på höger sida.
Detta kunde då innebära att hon kanske kunde tycka att det blev lite besvärligt att få kulan rätt i munnen och då istället välja att helt enkelt svälja den hel istället för att lägga ner jobbet på att få det rätt...

Sen berättade han ju självklart att hon hade väldigt små tänder och att inte alla tänderna har kommit ner, vilket vi redan visste.

Vi skojade lite och sa att på nästa logga för SundIMun-kampanjen kunde de ha med Ella på bild då hon kunde stoltsera med mycket god tand/munhälsa!
=)

Dock fick jag lite bannor för att jag inte borstade hennes tänder dagligen...
Hon, som var så snäll och trevlig, var väl inga bekymmer att borsta tänderna på???
=)
Jag förklarade att hon var ytterst besvärlig med detta, men då svarade han bara:
- Hon som är så duktig är det inga problem med...

Ja, vi ser säkert alla saker på olika sätt.
Jag tycke att Ella var väldigt besvärlig idag som klättrade, krånglade, krummade som en häst/slingrade som en ål för att slippa undan, men han tyckte inte alls att hon var några problem. Han tyckte att hon var jätteduktig!

Sen fick jag/vi mycket beröm, dels för hennes tand/munhälsa men även över att han tyckte att hon var mycket välvårdad.
Sådant blir man alltid glad över att höra!
Iaf. så blir jag det.
Det är ju en liten bekräftelse för att man tar väl hand om sin hund.

Så, summa sumarum så fanns det inga konstigheter med hennes tänder/mun.
Nu får jag alltså försöka hitta orsaken till hennes "icketuggande" på annat sätt.
Kanske är det så enkelt som han tror... Att hon bara tycker att vissa kulor blir jobbiga att få rätt...

Nåja, jag är VÄLDIGT GLAD över dagens resultat!

Till er som bor i närheten och behöver en tandläkare till er hund så kan jag mycket väl rekommendera Kurt Lindvall.
Jag kommer inte att tveka att kontakta honom igen vid behov!

Efter besöket hos Kurt så var Ella helt slut!
=)
Stackars liten som absolut inte gillar veterinärer/veterinärkliniker...

Resterande av dagen har mest varit lite kortare promenader och soffmys.


Min superfina Ella!


Trött efter dagens "traumatiska" tandläkarbesök


Nu ska jag gå en liten sväng med henne iaf.
Satsar på en någotsånär hyfsad runda på 40-45 minuter så hon får röra lite på benen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0