En fredag med guldkant!

Vilken dag!

Stefan skulle åka till Karlshamn för att lämna ett paket och jag och Ella följde med.
Tänkte det kunde vara trevligt att ta en liten utflykt...

Först skulle paketet hämtas på Långeberga här i Hbg och när vi körde därifrån så såg vi en lösspringande liten hund (Yorkshire Terrier - Silky Terrier??) mitt ute på vägen bland tung trafik...
Stefan stannade och jag gick ut för att försöka fånga den.
En kvinna från en annan bil lyckades ta honom (det var en hane) så fick jag ta hand om honom sen.
Jag lät honom vara i Ellas transportväska och så fick Ella vara lös i baksätet.
Vi körde bort till Bruces skog som är precis i närheten av var vi hittade honom och frågade en del människor om de hade hört någon som saknade sin hund, men det hade de inte...

Jag ringde Polisen och sa att vi hade en upphittad hund och att vi var på väg till Karlshamn, men att den kunde hänga med i bilen tills vi kom tillbaka. Men så fick man inte göra!!!
Nä, då kunde det räknas som stöld!!
Hur kan det vara så!?!
De hade ju mitt namn och telefonnummer och jag hade ju meddelat att vi skulle vara tillbaka om ca. 4-5 timmar och det är väl bättre att hunden åkte med oss till Karlshamn och tillbaka än att springa lös på tungt trafikerade vägar, bli stressad och ev. råka illa ut???
Nope... Så kunde det inte gå till...
Vi var helt enkelt tvungna att överlämna hunden till en person som tar hand om de upphittade hundar som Polisen får in...
Så... Vi fick möta upp honom på Väla och överlämna hunden där han tog hand om honom, kollade chipmärkning o.dyl.
Hunden hade chip så förhoppningsvis så har han hittat hem nu igen. =)

Stackars liten!
Det var en mycket snäll och trevlig liten hund, välvårdad och glad, säkert lite stressad men verkade inte särskilt tagen av situationen.

Sen bar det vidare mot Karlshamn för vår del...
Vägen gick via Hässleholm, Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg och via små samhällen som Ysane, Norje och Pukavik.
Inte visste jag att vi hade ett Norje i Sverige också!! =)


Äntligen på väg!






Skåne är vackert!


Efter att vi lämnat paketet så stannade vi för att äta lite på Alholmens Camping & Restaurang,  www.alholmens.se.
Under tiden vi åt lite så gav jag Ella lite mat och vatten + en liten köttbulle (dock var det bara köttbullen som slank ner.


Ella och Stefan vid Alholmens gatukök


Ella åt köttbullen, men lämnade kvar torrisarna...


När vi hade ätit klart så gick vi ner bakom campingen där det fanns en liten holme med en liten strand där vi lät Ella sträcka lite på benen en stund. Där fick hon vara lös och utforska nya marker... =)
Där var jättefint!


Vägen ner från gatuköket, via campingen, ner till holmen/havet.


Nedan kommer en massa bilder från holmen och med Ella.
På vissa bilder kisar/blundar hon, men det var lite blåsigt och ganska stark sol...














































Efter lite mat i magen och en liten njutbar bensträckare i en fantastisk miljö i strålande och värmande sol så var det dags att bege sig vidare hemåt.
Det tog inte många minuter innan Ella slocknade som ett litet ljus i bilen... =)

Väl hemma i Helsingborg så passade vi pa att köra och handla lite snabbt och tog även en snabb runda in på Grizzly för att handla hem lite "gröna ben" till Ella.




DeliFresh Dental Stick


Vi har alltid bara köpt dem i lösvikt/styckesvis och jag hade inte en aning om att de även fanns i hela förpackningar, eller ens vad de hette... *Klantigt*
De är som vanliga gröna, malda tuggpinnar, men innehåller acidofilus och klorofyll.
En förpackning med 50 st. kostade 49:90 på Grizzly.
De heter DeliFresh Dental Sticks.

Därefter åkte vi hem...
ÄNTLIGEN!
När jag packat upp och fixat till så fick Ella sin försenade mat (eftersom hon ratade den när den serverades tidigare).
Hon åt, drack och stupade...
Det är ca. 2 timmar sedan och hon sover fortfarande... =)
Om en timme blir det kisserunda, vare sig hon vill eller ej, för sen ska jag hålla kväll och lämnar därefter över nattarundan till husse.


Kommentarer
Postat av: Christina

Det är så fint där nere med underbara stränder. Vi är dessutom alltid på Norje Bokes camping varje sommar på hundutställning som Svenska Bergs- och Herdehundsklubben anordnar. Sen måste jag säga att reglerna för upphittade hundar inte ser till hundens bästa! Trevlig helg!

2012-03-02 @ 21:39:24
URL: http://socialahundar.blogspot.com
Postat av: Jasmine

Hej Christina!

Ja, där var verkligen fint!

Speciellt en vacker dag som idag.

Har aldrig varit där förut och hade definitvt aldrig hört talas om t.ex. Norje... =)

Det där med upphittade hundar är upprörande faktiskt.. Ringde ikväll dit där hunden placerades och då var den ännu inte anmäld saknad...

Om ingen ägare hörs av så kommer den tydligen att omplaceras genom Djurens Vänner i Malmö... Stackars liten!

/J

2012-03-03 @ 00:05:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0