MUMMA!!! från Kulla Lamm

Idag tog vi Ella med oss och körde ut till Kulla Lamm, www.kullalamm.se.

Kulla Lamm är en gårdsbutik, med egetproducerat och eget styckat lammkött bl.a. De har även annat, såsom t.ex. kryddor, oljor m.m.
Gården/butiken ligger ute i Jonstorp och har öppet lördagar 10-16.




Vårt ärende dit var att köpa lammfärs till Ella.
Närproducerat, utan gasade tråg och en massa tillsatser.
Kanon!
Lammfärsen kostade 100:-/kg.

Jag gör ju, som de flesta av er vet vid det här laget, frikadeller till Ella av olika sorters färs (bl.a. lamm, kalkon och kyckling).
Har kollat runt lite sista tiden för att hitta någon gård som säljer eget, för att slippa de förbannade tillsatserna som de har i köttet som säljs i butiker (E-blaha, blaha).
De gasade trågen tillhör inte heller min favorit...

Hittade då Kulla Lamm och bestämde mig för att handla lite där.
Så, idag körde vi alltså dit.

1 kg. lammfärs blev det till Ella + 2 färdigblandade, kryddade biffar till husse.
Jag fick det dessutom packat i papper, istället för tråg (man kunde få det i tråg med plastfolie också).

MYCKET trevlig liten butik!


1 kg. paketerad lammfärs till Ella


Såhär såg färsen ut (mörkare på bilden än i verkligheten)


En del av frikadellerna är rullade (resten fick inte plats på skärbrädan)


En omgång frikadeller är kokade (smakprov till Ella uppe i högra hörnet)


Lammfrikadeller på svalning


Ella hade inte tid att äta sin mat under tiden det tillagades frikadeller!
=)
Åhh, nej! Tänk om man äter sin mat och blir proppmätt och så blir man erbjuden frikadell som man då inte kan/orkar äta...!!
Ve och fasa!
=)

Hela tiden hade hon stenkoll och hoppades på lite frikadell.
När frikadellerna stod på svalning så satte jag mig vid datorn ett litet tag och Ella var som en klisterlapp!
Såhär satt hon då (heeeela tiden!):


Kan jag få lite frikadell?? Snäääälla!?! Det luktar ju såååå gott!!
(dessutom har matte lärt mig att ögonkontakt lönar sig...) Se, så duktig jag är!


Jag hade ju gjort en liiiten frikadell som hon fick smaka när den svalnat...
*MUMMA!*

Nästa inköp blir på Värmö Kyckling, där jag ska köpa kyckling (filé, hjärta och lever).
Men det blir först i slutet av mars, då de inte slaktar lika regelbundet.


Kommentarer
Postat av: Lisa

klart att ella gör allt hon kan för att få en friadell som matte har gjort till henne...

Lycka till Ella... GO ELLA

2012-03-10 @ 21:09:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0