Lördagsgodis!

Nu har jag malt lite kycklingfilé och kokat frikadeller av det till Ella!

Provsmakning har skett och det verkade som att jag fick godkänt!
=)

Jag vill ju passa på att fixa lite frikadeller till henne nu av lite olika saker nu när vi har fått låna Stefans föräldrars köttkvarn.
Hittills har det funkat bra, men jag har ännu inte haft möjligheten att prova att mala kycklinghjärta då vi inte har några hemma. =/


Bilden är på lammfrikadeller


Tanken finns på att investera i en egen variant av köttkvarn/matberedare, men då det kostar en del och inte känns så aktuellt i plånboken för tillfället så vill man ju först prova för att se om det ens kommer att finnas någon användning för den.
Självklart kan man ju, om man skaffar en matberedare med köttkvarn som tillbehör, ha användning av den på flera olika sätt.
Dock är det, som sagt, inte aktuellt att skaffa en sådan för tillfället.
De kostar en rejäl slant.

Men, om man springer på en begagnad, så är det ju bra att veta om det funkar eller inte.

Vi kommer ju att försöka handla lammfärs på Kulla Lamm framöver och den är ju redan fixad och klar, men om vi sen handlar t.ex. färs kycklingfilé, kycklinghjärta, kycklinglever o.dyl. hos något lokalt gårdsslakeri (för att slippa alla tillsatser i form av konserveringsmedel och antioxidantmedel bl.a.), så vill vi ju kunna mala det själva och göra frikadeller.
Ja, inte lever då, förstås...
Det räcker med att skära det in mindre bitar och sedan mosa med en gaffel vid utfodring.

Nu undrar ni kanske varför jag vill ha det malet/mosat?
Jo, för när jag sedan blandar det med riven morot, så är det lättare.
Eftersom Ella inte är riktigt stormförtjust i morot så försöker hon gärna annars att "sortera" på tallriken.
=)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0