Ellas nya schampo - Espree Aloe Oatbath Medicated shampoo

Snabbutvärdering!
 
I måndags var vi ju på Anjinsan´s, www.anjinsans.se, och då köpte jag ett nytt schampo till Ella som jag tänkte prova.
 
När vi köpte Ella så fick vi med ett schampo som de brukade använda, Cardinal Gold Medal Pets Clean Scent.
Ett djuprengörande och väldoftande schampo.
Det funkade utmärkt på Ella och vi fortsatte med det.
Men, efter att Ella kastrerades så förändrades också hennes pälskvalitét och hon blev lite mer "frizzy" vi t.ex. armhålor och mamelucker.
Då bestämde jag mig för att försöka hitta ett annat som funkade...
 
Det blev ett från samma märke, Cardinal Gold Medal Pets General.
Ett väldoftande, rengörande, återfuktande schampo med lite balsameffekt.
Detta schampo var också jättebra och det "frizziga" i pälsen blev mycket bättre...
Pälsen blev lätt att "lyfta" vid utkamning efter bad, vilket resulterade att det blev lättare och gick fortare att föna henne torr...
 
                                   Clean Scent                                      General
 
 
Grejen är bara att under alla år vi har haft Ella så har hon haft lite problem med sina talgkörtlar och även med s.k. skin-tags...
Jag har försökt luska ut orsaken till detta, t.ex. för mycket protein, fett, mediciner, att hon haft kläder på sig m.m.
Har dock inte hittat något som gjort att hon fått mer eller mindre problem...
 
Så, nu hittade jag Espree Aloe OatBath Medicated Schampo.
I beskrivningen om schampot står det följande:
 
"Detta lyxiga havreproteinschampo är berikat med naturliga aktiva ingredienser och uppmjukande ämnen. Lämplig även för de allra känsligaste djuren. Ger bästa möjliga volym och lyster, samtidigt som det rengör pälsen på ett effektivt och vårdande sätt. Lindrar även medelsvår seborré (ärftlig sjukdom med ökat talgproduktion och mjällbildning, som kan utvecklas till eksem). Kan även användas på valpar och kattungar över sex veckors ålder.

Blöt hunden el katten ordentligt och massera in schampot i pälsen, låt verka 5-10 minuter. Skölj ordentligt och upprepa om nödvändigt. Kan vid extrema fall användas dagligen.

Innehåll: Hydrolyserat havreprotein, Aloe Vera, gurkörtsolja."
 

Jag badade Ella på måndagkvällen...
Min första utvärdering av detta schampo kan endast bli av det första intryck jag fick på själva pälsen och att arbeta med den efter badet, eftersom jag inte räknar med att se något resultat förrän efter en längre period och ett par bad...
 
* Schampot luktade ingenting... Möjligen lite "medicinskt" och Ella ville allra helst klättra ur badkaret när hon kände doften.
* Mycket svårt att kamma igenom och "lyfta" pälsen vid genomkamning efter bad, vilket gjorde fönandet till en lång process och pälsen svårtorkad.
* Pälsen kändes väldigt "sträv" efter badet (innan den fönats).
* Ella blev nog inte lika "stor" efteråt.
* Mycket trevligt resultat dagen efter. Pälsen kändes då väldigt "luftig/rengjord på djupet" och den var väldigt mjuk (vilket förvånade mig eftersom den var så sträv när vi kammade/fönade).
* Ingen märkbar "frizzy"-effekt.
 
Aloe Oatbath
 
 
Det är inte alls säkert att detta är rätt schampo för Ella.
Kanske inte alls är de problemen hon har, som detta schampo kan hjälpa till med.
Talgkörtelsproblem brukar ju ha att göra med en ökad talgkörtelsproduktion, men det är väl kanske inte säkert att det är just ett schampo som kan hjälpa för just Ellas specifika problem...
Men, det är värt ett försök!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0