Manikyr (Pet Zoom kloslip + Försvarets hudsalva)

Idag fick Ella lite manikyr.

Inte för att hon ville det, men ändå...
=)

Hon är inte alltför glad när det kommer till kloklippning/slipning och "pillidill" för övrigt.
Men... Det är ett ont måste...

Hennes klor och tassluddet mellan tårna växer som ogräs.
Klorna måste jag slipa MINST en gång varannan vecka, gärna oftare och tassluddet mellan tårna får jag ta minst en gång/månad.
Inte populärt...
Jag förstår inte hur det kan växa så fort!?!
Kan iofs vara så att hennes vinkel på tårna/tassarna i relation till klorna har stor betydelse...
Oavsett så slits de minsann inte automatiskt. Inte till synes iaf...

Ella tycker att detta är på gränsen till tortyr.
Hon är dessutom kittlig, vilket inte gör saken enklare, och hon drar sig inte för att utdela karatesparkar.


Ella med kloslipen och Försvarets hudsalva (perfekt till tassarna!)


Det är nästintill omöjligt att klippa hennes klor med en klosax (har en giljotinmodell) då hon rycker mycket och jag är rädd för att klippa åt h¤#¤#¤e fel, så jag investerade i en liiiten kloslip som jag köpte på Tradera (Pet Zoom).
Inte alls ett sån´t jättevidunder som är hur klumpig som helst att hålla i.
Den är väl knappa 15 cm. totalt.
Funkar kalas och risken för att komma åt pulpan är ju betydligt mycket mindre.
Man kan ju säkert slipa alldeles för mycket också, men jag tycker det är MYCKET bättre såhär.
Jag tar av hela "plasttoppen" så jag inte riskerar att klon fastnar i hålet heller.


Liknande modell som jag har till Ella


Idag blev det bara framtassarna som fixades...
Häromdagen gav jag mig på tassluddet mellan tårna (vilket är ytterst besvärligt med lilla prinsessan) så det var redan klart.
Nice!
Får ta baktassarna en annan dag.


Kommentarer
Postat av: Elon och Linus matte

Vi köpte en kloslip till våra hundar. Den ena cockern går hyfsat bra ändå att klippa klorna på och man ser ganska bra, då han har nästan vita klor, den andra lilla har svarta klor och är livrädd, så vi får klippa klorna hos veterinär. Tänkte att en kloslip skulle hjälpa, vad hände då...de blev rädda båda två för ljudet !!!

2012-02-13 @ 23:05:27
URL: http://cockernelon.wordpress.com
Postat av: Jasmine

Hej Elon och Linus matte!

Ja, de där hundarna!

De kan vara ganska besvärliga emellanåt!

=)

Jag köpte Ellas kloslip för ca. 1,5-2 år sedan och har inte haft de problemen.

Gjorde från allra första början som så att jag bara lade kloslipen vid henne (lät henne lukta och så) och belönade med godis, efter några gånger så startade jag den och bara lät den ligga och belönade henne så hon vande sig vid ljudet, hade den avstängd och rörde hennes tassar med den o.s.v....

Funkar kanske inte på alla...

Dessutom har jag ju en liten variant och det innebär säkert också en något lägre ljudnivå.

Enda problemet jag har är ju att Ella "rycker" och "sparkar" när man både klipper och slipar. Därför känns det ändå tryggare med denna slipen, då risken för att klippa fel är betydligt mindre.

/J

2012-02-14 @ 00:27:11
Postat av: Cruellas sida

Har aldrig testat en kloslip. När jag hade papegoja för en herrans massa år sen så filade jag klorna på den.

2012-02-14 @ 01:32:44
URL: http://crllaue.blogspot.com
Postat av: Jasmine

Hej Cruella!

Det kan man självklart också göra, men det skulle ta evigheter om man skulle göra det, eller så hade man fått fila varje dag. En hunds klor är ju lite kraftigare än en papegojas klor, även en pyttehund som t.ex. Chihuahua...

Kloslip är ju egentligen samma sak men är el/batteridriven så det går snabbare.

/J

2012-02-14 @ 08:50:15
Postat av: Cockergrabbarna

Fin blogg och kul att du tittade in på min blogg!Det stämmer nog som du sa.

Vilken jätte bra grej du har hittat för klorna till din hund, den ska jag köpa! Min äldsta cocker Lucas rycker hela tiden med tassen så men är jätte rädd för att klippa på pulpan, så därför vågar man ju inte ta för mycket åt gången. Bra tips!

// Elisabeth

2012-02-14 @ 13:22:43
URL: http://www.cockergrabbarna.blogspot.com
Postat av: Jasmine

Hej Elisabeth!

Tack så mycket.

Tänk bara på att just den jag har är väldigt liten och du kanske behöver en större till en Cocker... Jag vet faktiskt inte. Min Ella är ju ganska liten, som en grov Papillon ungefär.

/J

2012-02-14 @ 15:19:20
Postat av: Fanny

Funderar på att tradera hem en sådan! Herrn här hemma älskar inte kloklippen och jag hatar att klippa i pulpan :(

2012-04-10 @ 12:50:41
URL: http://Melkerpug.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej Fanny!

Då är det ungefär som här då... =)

Den modellen jag har finns på Tradera och brukar finnas med 1:- utropspris, eller så ligger den på 69:- och med ett direktköpspris på 89:-.

Vet inte hur det är nu, men för ca. 2 månader sedan så gick det relativt högt upp i pris (runt 100-lappen), så då lönade det sig att köpa dem via ett direktköpspris.

Jag tycker att de funkar bra.

Det tar lite tid såklart, för de är ju inte de starkaste maskinerna, men hellre det än att klippa fel.

/J

2012-04-10 @ 13:49:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0