Lite social träning

Idag mötte jag och Ella upp tjejen som vi köpte buren av igår.

Hon har två Cavallier King Charles tikar och vi bestämde att vi skulle ta en promnad tillsammans i Fredriksdalsparken med hundarna.
Bra träning för Ella som har lite svårt för nya hundar och ännu mer om det är två hundar samtidigt.

Hon hade den ena lös och den andra kopplad till en början och jag hade Ella kopplad.
När Ella hade anpassat sig lite till situationen och börjat slappna av mer, så släppte hon även den andra.
När vi var på väg tillbaka så kopplade hon den ena igen så att jag kunde släppa Ella lite.
Jag fick ju självklart kolla stressnivå och kontaktbarheten innan jag släppte henne, för jag vet ju att Ella flyr om hon blir för stressad.
Men, hon hade bra kontakt och kom när jag kallade på henne i koppel, ögonkontakten var bra och hon tog belöning (godis).
Då detta funkade bra så släppte jag henne lite.
Det funkade faktiskt bra att ha henne lös där, med den ena tiken kopplad och den andra lös. Den som var kopplad var lite starkare mentalt och ville gärna busa/jaga Ella, därför lät vi henne vara kopplad.

Däremot så är jag 100% säker på att Ella (ja, hundar i allmänhet) måste ha någon sorts förståelse för när de själva är lösa och den andra är kopplad.
Detta för att Ella i de situationerna kan ha en tendens att bli en liten "retsticka".
=)
Hon kan liksom springa förbi den andra hunden på behörigt avstånd och liksom nästan säga:
- Ha, ha.. Du kan inte ta mig!
Det måste ju finnas en medvetenhet hos dem.
Ella vet att hon är lös och kan komma undan och att den andra är kopplad.

Nåja, det blev en trevlig promenad till slut iaf.
I början var hon först stressad och ville därifrån, sen ville hon inte alls följa med fast vi gick en bit bakom dem. Sen tog det en liten stund innan Ella började anpassa sig och förstå att det inte var en farlig, utan kontrollerad, situation och då började hon själv närma sig de andra hundarna och stå och lukta tillsammans med dem på olika dofter.

Sen, när allt var lugnt och hon hade varit lös lite också så var det ju dags att gå hem.
Det innebär ju att vi gick hem när Ella var avslappnad.
Hon hade vänt en stressad situation till en ofarlig, och kanske t.o.m. positiv, upplevelse.

Vi har bestämt att vi ska träffas och promenera tillsammans fler gånger (vi bor ju jättenära).
Det tror jag är bra träning för Ella.
Visst kommer det att ta lite tid, jag förväntar mig inga mirakel, men när de har promenerat tillsammans ett par gånger så går det säkert bättre och bättre för varje gång.
Ella behöver verkligen träna på att vara tillsammans med fler än en hund åt gången.
Hon stressar lätt upp sig om vi står med någon hund hon känner och en annan hund vi känner kommer så hon måste "umgås" med två...
Då vill hon helst bara bort därifrån.

Men, lite övning under trygga och kontollerande former är ju bra.
Så, vi ska försöka nyttja denna möjligheten.

Nu ska jag äta, sen är det dags för föreläsning ikväll.
Spännande!
Kognitionsetologerna föreläser om:
- Vad är ett naturligt beteende?

Läs gärna om "Stress hos hunden" som jag länkat till i förra inlägget.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0