Gourmetfrukost

Klockan är nu strax över 10. Jag har precis gett Ella frukost.
Tro inte att hon hade stigit upp, men hon kom när jag pysslade i köket...

Det är lite förberedelser innan hon kan få sin frukost.
Ja, Ella får "gourmetfrukost"... Inte torrfodersfrulle här, inte! =)
Näpp, fint ska det vá!

Nejdå, det är vårt eget val.
Egentligen började det när vi köpte Ella. Då åt hon nästan aldrig förrän framåt 17-18 på kvällen och sen åt hon på natten (hon hade mat stående).
Men, eftersom jag jobbade och hade med mig Ella på Hunddagis så ville jag att hon skulle få i sig mat på morgonen så hon fick lite energi att orka med dagen. På dagis var det ändå ca. 1 timmes promenad f.m. och ca. 1 timmes promenad e.m. Trots det ville hon inte äta förrän på kvällen/natten.
Då Ella vägrade att äta torrfodret på morgonen så fick jag komma på något annat. Ja, och det resulterade i att hon fick lite "finare" mat så att hon ville äta.

I början var det bara typ kokta kycklinghjärtan o.dyl. på morgonen och sen hade hon sitt torrfoder stående under dagen.
Men när hon kastrerades så fungerade inte det längre... Hon blev sååå HUNGRIG! Hon slök all mat direkt!
Så jag fick helt enkelt ändra strategi...

På morgonen fick hon sin "gourmetfrukost", men jag drygade ut den med lite riven morot för mättnadskänslans skull. Sen fick hon torrfoder serverat e.m. och kväll.
Det sättet kör vi fortfarande med, men nu har det ju tillkommit lite olja och kosttillskott.
Vi skulle säkert kunna ge henne torrfoder på morgonen nuförtiden, men jag tycker detta funkar bra.
(om det sedan är bra, det kan jag inte svara på...)

Så hennes frukost består nu av:
* Kycklinghjärtan, kycklinglever, kycklingfilé, kyckling, kalkon, älg, hjort, rådjur, lamm, nöt bl.a. Köper olika sorters färs och kokar frikadeller, kokar även hjärtan, lever och kycklingfilé. Ibland steker jag, men det är sällan, då blir det typ små burgare av färsen. Varierar från dag till dag (bara för ombytes skull).
* Lite blötfoder (Nature Diet www.naturediet.cu.uk ), bara att blanda hennes tabletter i (innan fick hon leverpastej).
* Riven morot
* Vitamintablett (AnimaCare Shine www.animacare.net )
* Grönläppad mussla (Aktiv Hund www.agna.se )
* Plaque Off
* Fiskolja (AnimaCare Omega Skin www.animacare.net

Köttet och blötfodret micrar jag dessutom lite, innan jag blandar i det andra.

Såhär såg dagens frukost ut:


Idag bestod den av kalkonfrikadell.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0