Foder till hund

Jag håller på att bli vansinnig när det gäller foder till Ella.

Ska man tro på alla tillverkare så är just DERAS foder det bästa för just MIN hund!
Däremot så, om man ska tro alla BARF-are (läs torrfodermotståndare), så kommer min hund dö av alla sorters torrfoder för de är alla livsfarliga.
Och än en gång, just DERAS fodertänk är bäst för MIN hund...
???????

Hur faaan blir man klokare av det?

Jag kan förstå tänket när det gäller så naturlig kost som möjligt.
Och, jag tycker verkligen att hundar ska få äta kött o.dyl.
Men, precis som hos oss människor, så måste ju tikens kost ha stor betydelse då valparna ligger i magen, för det är ju där deras första näringskälla kommer ifrån och det måste ju vara den som lägger grunden till mycket.
Eller?
Jag kan ha så jävla fel också...

Och när det gäller BARF (Biologiskt anpassad rå föda) så lycka till med Ella!
Hon skulle hellre dö än att tvingas äta rå mat!
Tro mig, jag har provat...
Hon fick kväljningar...
*SANT!*

Nä, så hon får sin kokta frikadell i olika smaker (läs proteinkällor) eller kokta kycklinghjärtan/lever med riven morot varje morgon med en liten vitaminpilla, lite olja, tillskott för leder och Plaque Off, sen blir det torrfoder resten av dagen.

MEN, nu är det så att även om vi bytade tillbaka till vad hon åt innan hon opererade knäet (då hon var superfin!) och vi blev ordinerade specialfoder till henne med tillsatta ämnen för just hennes leder, för att det fodret i sig ledde till en massa talgkörtelsproblem, vårtor och en MASSA extra avföring, så har hon inte blivit mycket bättre i sin hud.
Detta innebär att jag måste hitta något annat.

Men jag vet inte var jag ska börja leta någonstans. Jag vet ju inte vad det är som triggar igång dessa talgkörtlar och vårtor.
Det kan ju vara så mycket...
Det kan ju vara både för mycket av något ämne, eller också för lite (en brist av något).
Hon kan vara känslig mot ett specifikt protein, spannmål, gluten o.s.v. Men det kan ju också vara så att hon har någon form av näringsbrist.
Det enda jag vet är att hon får tillskott i form av B-vitamin, fiskolja och även då Aktiv hund som innehåller grönläppad mussla (som i sig innehåller glukosaminer och omega).

Dock är hon nu tillbaka med normal avföring igen, vilket känns bra.

Det är ju mycket man behöver tänka på...
Hon är kastrerad så jag vill att hon ska bli mätt och hålla vikten utan att behöva promenera 5 timmar om dagen, jag vill att hennes hudproblem ska försvinna, jag vill att hennes avföring är bra och inte att hon bajsar i mängder m.m.
Finns det någon mirakelmat, tro???
=)

Missförstå mig rätt...
Med mirakelmat menar jag ett foder som just Ella mår bra av och som jag kan känna mig trygg med.
Och finns det?
För hur vet jag hur Ella mår inuti, även om hon till synes blir superfin?
Och kan jag då någonsin landa och vara trygg med något foder?


Kommentarer
Postat av: Johanna

Tyvärr är de jätte svårt de här med foder :( jag har olika märken o varianter till min tik. Jag blandar lite hejvilt åt henne. Men gick tips på att göra egen mat till henne o blanda i lite torrfoder så hon fick insej vitaminer mm i fodret.

Lycka till

2011-12-01 @ 18:30:08
URL: http://rysskkarlek.blogg.se/
Postat av: Jasmine

Tack så mycket för din kommentar och ditt tips!

Jag har svarat på din blogg!

Såg förresten i efterhand att det var Russkiy Toy, så det hade jag ju inte behövt fråga... =)



/Jasmine

2011-12-01 @ 18:58:33
URL: http://minochellas.blogg.se/
Postat av: Johanna

Vet ej hur man svarar på kommentarer på min iPhone hihi. På min sida står en hemsida la in de i inlägget idag. Hon säljer vagnar o annat. Kontakta henne :) hon har inga bilder på hemsidan men de kommer nog upp.o de är hennes hund som är försvunnen :( helt hemskt i jag lider med Liza o Johanna som är foder värd på kit. :( jag har bloggat om han då jag bor i Skåne så kan ej hjälpa till att leta :( kram

2011-12-01 @ 23:25:04
URL: http://rysskkarlek.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0