Lägesrapport: Fredag

Tindra anlände igår vid middagstid. Full fart, som vanligt, och alltid lika glad! =) Den hunden har en livsglädje jag sällan skådat...
Hon är pigg, framåt och alert, men det brukar inte ta så lång tid innan hon varvar ner här hemma. Värre var det förr... Nu är väl detta nästan som hennes andra hem, då vi oftast passar henne när Theréze och Simon inte kan ta henne med sig på sina äventyr.
Tindra och Ella är två helt olika hundar, som dag och natt. I början var det lite stressande för Ella, men under dessa 2 åren har hon vant sig vid Tindras energi.
De två gillar nog varandra, men de bryr sig inte så mycket om varandra. De leker inte ihop (de kan ta vars en leksak och pyssla med, var och en för sig), men de vilar och sover tillsammans ibland. Visst blir Ella glad när Tindra kommer, men det varar 2 minuter... =) Men så är hon med de flesta av sina kompisar som brukar vara här. Den enda hon har riktigt lekt med är Neo.



Tindra och Ella februari 2011


Idag har det varit ganska lugnt... Jag har ännu inte orkat ta någon långpromenad, även om jag vet att jag borde. Jag får se om jag orkar lite senare.

Vi tog hundarna i sina respektive väskor i bilen, sen körde Stefan till Systemet och då passade jag på att gå in på Grizzly, www.grizzlybutiken.se och prova ett Hurtta regntäcke i en storlek större än det vi redan har.
När vi köpte Ella vägde hon 4,6 kg och då fick vi ta storlek 30 i det regntäcket vi köpte då, för 33:an var alldeles för stort . Idag provade jag 33:an igen och det kanske fortfarande är liiite stort, men det sitter nog ändå bättre än 30:an. Ella har "grovat" till sig och väger nu 5,2 kg.
När hon skulle kastreras så vägdes hon in på 5 kg, men gick upp till 5,2 kg. därefter, men det har hon hållt sedan dess och det är ju snart 2 år sedan (förutom när hon hade opererats för PL då hon tappade i muskelmassa som hon sedan byggde upp igen). Hon har ju både kastrerats och blivit äldre och jag vill väl också tro att hon ökat i muskelmassa sedan vi köpte henne.
Men jag tycker inte att hon varken känns eller ser tjock ut. Och så ofta som vi besöker veterinären så hade de säkert påpekat om hennes vikt inte ansågs lämplig (de brukar vara ganska snabba med sån´t)...
Så... Det blir alltså att köpa täcket i storlek 33... Men, vilken färg??? *Sååå kluven*

För övrigt så är jag lite bekymrad för Ella...
Hon har varit lite dämpad de sista dagarna och även mer skällig och obstinat ute mot andra hundar... Vi har ju precis haft några veckor då hon varit helt suverän! Och det är klart man blir lite ledsen när hon vänder såhär...
Hon verkar lite "snorig" och jag vet inte om det är väderomslaget som påverkar henne, eller om det är något annat som kan ha att göra med munnen/tänderna/blåsan som besvärar henne, så att det är därför hon är jobbigare ute... Hon kan ju ha ont någonstans...
Vi ska till veterinären på onsdag igen så jag får väl se om det blir bättre tills dess.
Hon äter och dricker som vanligt, så jag hoppas verkligen att det inte är något speciellt...
Ella är ju mitt allt!

Just nu har Stefan somnat i soffan och det har bägge hundarna också... Man blir ju själv lite nannig när man tittar på dem.
Tänkte jag skulle se om det fortfarande är uppehållsväder om ca. 1 timme (vid 19-tiden) och isf. ta en lite längre promenad med vovvarna.
Vi behöver komma ut och röra lite på oss och få lite luft...

*Undrar hur Theréze och Simon har det på Sweden Social Web Camp, www.swedensocialwebcamp.com ? De skulle ju tälta...*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0