Hundvagn

Åsikterna om hundvagnar är väldigt olika, har jag förstått...
Min åsikt är att en hundvagn kan användas vid enskilda tillfällen och ska aldrig ersätta en promenad.
När Ella opererades för Patella Luxation så hade jag önskat att jag hade en vagn då jag rehabtränade henne och inte riktigt visste hur mycket benet orkade. Då hade jag ännu inte skaffat någon vagn, men letade... Det var vinter, iskallt och antingen högt med snö eller isgator...

Min första tanke på vagn slog mig när jag var på Sofieros hundutställning 2009 (samma år som vi hade skaffat Ella). Jag var där som besökare och hade Ella med mig. Så mycket folk och hundar! Man fick hela tiden vara uppmärksam på var man hade Ella så ingen trampade på henne. Man skulle ju kunna tycka att det vid ett sådant tillfälle då det befinner sig en massa "hundfolk" på plats, att de borde se sig för, men inte då... Ella satt snällt och stilla vid mina fötter när jag kikade lite i ena montern med hundgodis och prylar när en tjej plötsligt hastade fram och bara ställde sig och trampade Ella så hon skrek. Det var väl illa, men det värsta var nog att tjejen själv hade en liten Chihuahua i famnen... Om man själv har en liten hund, som man uppenbarligen är rädd för att den ska bli trampad på, så borde man ju ha ännu mer koll. Men, det är kanske jag som har fel...
Då slog tanken mig på att det hade varit bra att ha något att ha hunden i precis vid de tillfällena då det är som mest folktätt. Och med det inte sagt att hunden ska sitta i vagnen hela tiden, hela dagen... Men kanske när man befinner sig i monterområdet där det är lite trångt...
Förra året var jag där igen och hade Ella med mig även då. På lördagen var Ella märkbart stressad av alla hundar direkt när vi närmade oss entrén och stod i kö och jag kände att jag inte riktigt kom till att titta i montrarna ordentligt eftersom jag hela tiden fick ha uppsikt på min hund. Jag letade då efter ett regnplagg till henne, men det var ju lönlöst i all trängsel.
På söndagen ringde jag på hos min granne och frågade om jag fick låna hennes barnvagn. Det fick jag.
Jag kopplade Ella, tog ut henne och vagnen, rastade henne med vagnen i släptåg, gick till bussen, satte Ella i vagnen under bussfärden, steg ur bussen, gick en sväng till med henne (man får byta buss och måste gå en bit), kom till nästa busshållsplats, satte Ella i vagnen igen under sista bussresan. När vi kom fram så lät jag henne vara kvar i vagnen tills vi passerat entrén och veterinärkontrollen och gud vilken skillnad på hunden det var! Hon låg där helcool och bara slappade! Självklart fick hon promenera och kissa även om jag hade vagnen med mig, men det var jätteskönt att kunna sätta henne i vagnen där det var trångt.

Visst får man reaktioner och kommentarer... Och ja, jag förstår dem till viss del. Men jag vill att folk ska förstå att en hundvagn inte är ett substitut till promenader, utan bara ett hjälpmedel vid behov.
I alla fall så ser jag det på det sättet. Kan inte svara för andra...

Nu i september är det åter dags för utställning på Sofiero och jag tänker besöka den om vädret tillåter. Och detta året tänker ta med mig Ellas bubbelgumsrosa vagn. =)
Färgen är verkligen inte den jag helst hade föredragit och den är ju allt annat än diskret, men det var vad som dök upp i närheten till hyfsat pris.
Och tills jag hittar någon annan, så får den duga att bruka. Tycker visserligen att vagnen är jättefin, men jag är inte så förtjust i rosa. Ella bryr sig mindre... =)

Så, ni som möjligen har en hundvagn till rimligt pris att sälja är välkomna att höra av er!



Ellas hundvagn

Kommentarer
Postat av: Nilla

En sådan vill Bella ha ;)

2011-08-16 @ 19:42:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0