Sele - På gott och ont

Igår var jag med Ella på en behandling hos Marina på Rehab4Hund, www.rehab4hund.se. 
 
Hon fann att Ella hade mycket spänningar i nacke och ner mot framben/bröst/bogblad.
Ella kändes spänd, trött och ansträngd där.
När hon skulle böja Ellas huvud/nacke neråt, och även sidledes (så att hela hals och nacke också skulle följa med) så gick det inte att göra...
Att böja längst upp (bakom öronen) gick bra, men inte nere vid de nedre nackkotorna.
 
Ella fick massage och så fick hon även prova en laserbandling, för att behandla djupare.
Lasern var inte alls populär hos Ella...
Hon ville bara därifrån...
Marina förklarade att om man har värk/ont/besvär i musklerna så kan lasern kännas obehaglig... Och det var ganska tydligt att det var så Ella uppfattade den.
 
Jag hade med mig alla modellerna av selar jag har till Ella och visade dem alla på Ella för Marina, för att få hjälp med att se vilken som skulle vara bäst för Ella.
Svaret???
- INGEN!!
*suck*
 
Spårselen -  Satt på för mycket över bröst/bog och begränsade hennes rörelsemönster för mycket.
Y-selen - Satt på för mycket över bröstbensknotan och över skulderbladen.
"Katt/valpselen - Gav för mycket tryck över srtupen vid ett ev. utfall/ryck/drag.
 
Sådär, ja!
Och vad ska man då leta efter???
Finns inte så mycket modeller att välja på, liksom...
 
Jag får helt enkelt designa en själv och försöka hitta någon som kan hjälpa mig att måtta och sy.
Ska först gå igenom det sortiment som djuraffärerna ebjuder runt om i närheten...
 
Hittade en på Hööks som skulle kunna funka, och dessutom var prisvärd, men den fanns bara i större modeller.
*Typiskt!*
Det finns även en från Ferplast, ErgoComfort, men den tror jag är alltför stel i materialet...
 
Selen från Hööks - 129:-
 
Selen från Ferplast - ErgoComfort
 
 
Ja, det känns ganska hopplöst, faktiskt...
Det allra bästa för Ella i det här syftet hade varit ett vanligt halsband och koppel, men eftersom jag är livrädd för att hon ska skade nacke/rygg efter vad som hände i höstas så känns ju inte det som ett alternativ...
Det var ju därför vi gick över till sele... För att det var skonsammare för henne...
 
Tji, fick vi!!!
 
 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Ergo comfort har mina hundar och jag tycker de är smidiga och sitter jättebra. Men det skiftar givetvis från hund till hund.

Svar: Hej!
Jag tycker de verkar hårda, stela, lite tunga och obekväma... Ella är ju bara en liten hund (5 kg.).. Pga. hennes lösa armbågar och att hon är felställd så måste det vara så lätt och följsamt som möjligt och inte ligga på någonstans.. Ska iväg och prova lite selar idag.. Bl.a. ErgoComfort (igen). Har provat den innan man har för mig att jag inte gillade den...
Jasmine och Ella

2012-07-31 @ 22:01:28
URL: http://hunddagboken.blogspot.com/
Postat av: anna, ville och elton

Hej! Hittade precis in till er blogg, ska bli spännande att läsa hela vägen tillbaka :)
Har du tittat på Puppias hela väst-selar (soft vest harness b)? De blev lösningen för min tax som har jätteproblem att hitta något som sitter bra. Väldigt mjuka, inga hårda delar som kan skava och ligger inte emot någonstans. Lite dyr, men värd varenda krona för oss. Kanske något att titta på?
Hoppas ni hittar något som passar lill-tjejen, inte kul när de har ont och inte mår toppen :(

Svar: Hej! Och välkommen till vår lilla blogg!Hoppas du finner lite intressant och trevlig läsning här!

Ja, du... Puppias selar är inget för Ella.. Har provat alla deras modeller, den vanliga, right-fit, samt västmodellen...
ALLA ligger på för mycket över bröst/bogblad...
Ella måste ha en sele som absolut inte sitter på någonstans där det kan begränsa frambenets rörelsemönster.
Kan säga att ALLA selar vi provat ligger på, på ett eller annat sätt...
=(
Annars är bara alternativet kvar att återgå till halsband...
Vilket känns lite jobbigt, då det var anledningen till att vi fick börja med sele... =(
Men, kanske ett väl vadderad och brett halsband i kombination med ett expanderkoppel (heter det så? Ett sådant som där är lite resår/spänst i??) annars är något som skulle kunna funka..?

Nåja, vi testar oss fram.

Tack för din kommentar!
Alltid lika roligt att få lite gensvar och feedback på det man skriver!
Jasmine och Ella

2012-08-02 @ 16:13:37
URL: http://sota-nosar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0