* Håller tummarna!!! *

Igår tog jag och Ella en promenad ute i fina Filborna skogspark medan Stefan tränade.
 
Det är så fint att promenera där ute, med både skog- och parkmiljö.
Perfekt miljö för en hund att botanisera bland en massa dofter och slippa gator, asfalt och trafik.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ella var på gott humör!
Lös fick hon vara så fort det var fritt.
Hon skuttade och sprang massor och var pigg, glad, alert och höll ett bra tempo.
Tills vi var på väg hem...
 
Då kunde hon knappt gå!
Jag blev faktiskt jätterädd, men har genom åren vi haft henne fått försöka lära mig att inte bli hysterisk...
För tro mig.. Jag skulle kunna ha klippkort hos veterinären!!
 
Hon stapplade nästan när hon gick och min första tanke var ju att hon pajjat ryggen... igen... (hon var ju inne i höstas för röntgen.. de hittade inget men misstänkte "lindrigt diskbråck").
Det var nästan som hon gick på tå, eller hade hälta på alla fyra...
Hon var säkert 5 cm. kortare i ryggen är normalt, som hon drog ihop sig/spände sig...
Och om hon skulle försöka öka farten så var det korta, stelbenta galoppsteg...
 
Jag vet ju att något är vejsing/fel med någonting i/vid ryggen, men de hittar inget på röntgen så de tror att det är muskulärt...
Några har sagt att de tycker sig känna en förskjutning i nå´n kota nere vid ländryggen, men som sagt, inget syns på någon röntgenbild...
En jag var hos hittade en massa låsningar i musklerna och kontraherade (sammandragna) muskler...
Så, summa sumarum.. Ella är ett litet mysteruim...
Ett mysterium som jag försöker göra allt för att lösa, skall tilläggas!!
 
Nåja, hon gick VÄÄÄÄLDIGT illa iaf!
Har med tiden fått lära mig att jag inte kan åka in med henne för minsta fis på tvären och har fått lära mig också att iakta/observera och ha is i magen.
Så, vi körde hem och när vi kom hem så masserade jag henne försiktigt och lät henne vila.
 
Nå´n timme efter så bestämde jag mig för att faktiskt ge henne en halv Rimadyl.
Visste inte om, eller hur ont hon ev. hade, men vet att de kan funka som "värktablett".
Vill inte ge min hund medicin mer än vid absoluta nödfall (dåliga erfarenheter), men tänkte att om hon har spänningar så släpper de ju lättare och isf. blir ju inte problemet värre iaf.
Ungefär som när jag själv börjar känna att jag är på väg att få huvudvärk pga. spänningar i axel/nacke...
 
Så, jag gav henne en halv tablett iaf och sedan fick hon vila lite till..
Sen gick jag ut på gården och kissade henne bara...
Vi satt på gården en stund och umgicks lite med grannarna som grillade och sen gick vi in igen vid ca. 21.
 
Tog en promenad igen med henne vid ca. 22.
Då gick hon bättre (fast hon hoppar extremt mycket "tjolahoppsansteg" nuförtiden).
Var ganska orolig, men hade bestämt mig för att vänta och se vad som skulle ske idag när Rimadylen inte längre hade någon verkan...
 
Hon kom upp precis, men jag missade när hon kom i hallen.
Såg bara precis när hon nästan var framme hos mig.
Men hon var glad iaf.. =)
Så, nu ska jag ta en promenad med henne och se om det verkar bra (iaf bättre än igår) med ryggen..
 
Sist, när vi fick åka in och röntga, så kunde hon knappt resa sig från liggande läge och så illa är det definitivt inte nu!!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0