Fredriksdal, foder, talgkörtlar m.m.

Skrev inget igår...
Orkade inte...
=(

Jag var en tur med Ella igår i Fredriksdalsparken i ca. 1,5 timme.
Det var strålande väder och jag passade på att släppa henne på gräsmattan, eftersom det knappt var några hundar ute.
Konstigt, med tanke på vädret...
Vi var väl där 11.15-12.45 och när jag kom hem så ringde Theréze och vi pratade lite om Tindra, foder m.m.
De har gjort en håranalys på Tindra och vi diskuterade resultatet av detta.

Dock kunde jag inte prata så länge som jag egentligen ville, för vi hade lite bråttom att åka till Landskrona.
Vi skulle hjälpa min mamma lite, samt att jag skulle passa på att klippa mig när jag var där. Jag går fortfarande till min frisör i Landskrona (Helen på Hårstudion), fast jag flyttade därifrån för över 6 år sedan...
Det fick bli endast klippning, och så får jag göra en hemmatoning istället.

Väl hemma på kvällen så blev det mat och film, för vi var alla ganska trötta.

Idag tog jag en tur till Fredriksdalsparken igen med Ella, men gick även in en sväng på själva Fredriksdal.
Jag har aldrig varit där (fast vi bor så nära!) och nu hade de fri entré, så jag passade på.
Ella blev, som vanligt, lite halvstressad då det var helt nytt för henne.
Men vi tog det lugnt och gick mest i den delen där de har lite skog/park/trädgård.
Vi får ta stadsdelen och djuren en annan gång.


Skylten för Botaniska trädgården på Fredriksdal.


Där var faktiskt jättefint!
Kommer med största sannolikhet gå dit igen om vi får fler dagar med fint väder nu i höst/vinter.
Där är säkert superfint på sommaren, men jag vet att det är ett fästingnäste...
Har bekanta som brukar vara där, samt att när vi besöker Cleo och Ann-Sophie på kollo så brukar Ella ha en liten objuden gäst på sig.
De är så äckliga!!!
Framförallt är de så läskiga då de kan ge hunden riktigt elaka sjukdomar.

Fotade med mobilen idag, men tyckte att bilderna blev helt ok.


Ella på Fredriksdal


Vår promenad och besök på Fredriksdal tog nästan 2 timmar!
Det var fint väder och tiden gick jättefort.
Vi gick nog hemifrån ca. 11.15 och kom hem strax efter 13...
Hann nästan precis hem innan Zeus kom på besök.
Så när han hade kommit så fick vovvarna lite mat, sen dog Ella i soffan!
Hon var helt gone! =)

Hon har varit trött hela dagen därefter...
Hon hälsade på Sandra när hon kom för att hämta Zeus, sen återgick hon till soffan.
Stefan var ute och kissade henne vid 17-18-tiden, sen har hon legat i soffan i stort sett sedan dess, förutom att hon varit ute och ätit lite.
Hon ligger fortfarande där...
Stefan också...
*Soffpotatisar!* 

Själv har jag varit ute på nätet och kollat runt lite bland hundfoder.
Ella får problem med sina talgkörtlar, samt att hon även får små "vårtor" (typ hudflikar) och jag vet inte vad det beror på.
Veterinärerna säger bara att det är genetiskt och att det inte har med fodret att göra, men det tror jag inte ett dugg på!
Litar inte alls på veterinärer till 100% längre...
Det kanske inte är just fodret i sig det hänger på, men något kostrelaterat måste det ju vara.
Spannmål, protein, fett, gluten, you name it...

Finns det någon där ute som har/har haft liknande problem?
Det hade isf varit intressant att få veta om ni bytt till något annat foder och om det gett gott resultat.

Jag vill INTE ha ett foder där min hund bajsar i mängder!
Det kan omöjligt vara bra.
Men tips är välkomna.

Ska ner till stan imorgon och ska då passa på att göra ett besök hos Zarah på Zawicca, www.zawicca.se.
Hon kanske kan ge mig något tips...
Jag vet att hon i främsta hand rekommenderar typ BARF eller rått kött och riktiga proteiner lååååångt framför torrfoder, men hon har även lite andra torrfoder som ANSES vara bättre.
Kan ju alltid fråga och höra mig för lite iaf.


Kommentarer
Postat av: Lisa

ser ut som ni har haft en mysig dag på fredriksdal du och Ella... söt bild på henne..



varför har man tagit håranalys av Tindra?? är det pågrund av hennes "vita fläckar" på pälsen eller???



hoppas att du fick en tuff frisyr...



er blogg är grym och jättebra



kram lisa



2011-11-29 @ 20:59:42
Postat av: Jasmine

Hej Lisa!



Tack så mycket!

Jag hoppas att det finns något litet för alla att läsa om här på bloggen.



Håranalysen är gjord bl.a. för att se om hon är allergisk mot något och för att se om det finns något foder som kan passa henne bättre.



Jag klippte bara topparna (eller 10 cm.) för att det började bli ganska risigt.. =)

2011-11-29 @ 21:09:10
URL: http://minochellas.blogg.se/
Postat av: Lisa

Hoppas att att Tessan och Simon får reda på va Tindra är allergisk mot.



jo det finns mycket att läsa på denna bloggen..



från lisa

2011-11-30 @ 11:28:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0