Trött efter en heldag med föreläsningar...

Hemma efter en fantastisk dag med suveräna föreläsningar!
Mycket trött, men nöjd, efter dagen.

HUNDra%, www.hundra.net  bjöd på en heldag, 9-16, med föreläsningar av Erik Mörne (veterinär) och Per Jensen (professor i etologi).


Föreläsning av leg. vet. Erik Mörne


Erik Mörne, leg. vet.


Erik Mörne berättade bl.a. om sommarens faror, såsom överhettning, värmeslag, ormbett o.dyl.
Tyvärr drog det ut på tiden så han hann inte med att dra den biten om vaccinationer...
=/

Jag har ju länge sett fram emot föreläsningen med just Per Jensen och den levde upp till mina förväntningar.
Riktigt, riktigt bra!
Har ju läst hans bok "Hundens språk och tankar" (som jag blev helt lyrisk över och som jag rekommenderar till ALLA hundintresserade!) och föreläsningen gick i detta tema.
Supernöjd!


Hundar förstår emotionella ansiktsuttryck


Emotionella ansiktsuttryck hund/människa, från vänster:
               Neutral                     Positiv                    Negativ


Hundar är lateraliserade


Per Jensen berättade bl.a. att hundar är lateraliserade (precis som vi).

* Höger hjärnhalva kontollerar stressresponsen - nervbanorna korsas
* Höger öra lyssnar på hundar - vänster på ljud som signalerar fara
* Höger näsborre luktar på stressande stimuli - vänster på positiva
* Svansen slår åt vänster när hunden är osäker - höger när den hälsar på bekanta
* Hundar är mer benägna att närma sig en okänd hund som slår med svansen åt vänster

Så mycket spännande saker!


STORT TACK TILL IDA LINDGREN & CHARLOTTA JOHN FÖR DENNA DAGEN!!!

OBS!
Kolla in deras helt nya bok:
HUNDra% Rallylydnad: 250:-
Den kan ni köpa via deras hemsida, www.hundra.net.
Där kan ni även köpa deras träningslogg:
HUNDra% Träningslogg: 70:-
Paketpris: 300:-



HUNDra% Rallylydnad


HUNDra% Träningslogg


När jag kom hem så åt vi lite och jag slappade en liten stund, sen tog jag en promenix med Ella i det fina vädret mellan ca. 20-21.
Vi tog en sväng bort till Fredriksdalsparken och eftersom det inte var några hundar där så fick Ella springa lite lös.

Det börjar ju bli grönt och uppvuxet lite överallt nu, så man har inte lika bra uppsikt.
Men, jag tränade lite enkel inkallning, sitt/sitt kvar, ligg/ligg kvar, samt busade lite med Ella (ja, ni vet.. "Nu kommer jag och tar dig!"-lek).
Inte så mycket, men alltid nå´t.

Det blev iaf en promenad på totalt ca. 50 minuter... Inte jättemycket, men bättre än inget.
Hon hade ju varit hemma med husse hela dagen, vilket innebär att inga längre, aktiva rundor gjorts...

Så, nu är jag ganska trött...
Det blir en tidig kväll ikväll.
Hör redan hur kudden kallar...
*Zzzzzzz*


Kommentarer
Postat av: Ida Lindgren

Tusen tack själv utan er besökare hadde vi inte kunnat arrangera föreläsningar ju! Kan bara instämma att det var en riktigt bra dag! Nu siktar vi mot nya föreläsare!

2012-05-13 @ 23:10:01
URL: http://www.vi2hundcenter.se
Postat av: Jasmine

Så sant!

=)

Men, bra var det iaf! RIKTIGT BRA!

Ser fram emot att få reda på vad nästa föreläsningsdag kommer att innehålla!

Nyfiken!

/J

2012-05-13 @ 23:55:12
Postat av: Katarina

Hade gärna velat vara på den föreläsningen. Jag är, precis som du, mycket förtjust i Per Jensens bok.

2012-05-14 @ 19:22:41
URL: http://hunddagboken.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Hej Katarina!

Ja, det var synd att du inte kunde gå på den... Kanske lite långt bort...

Hans bok är suverän!

/J

2012-05-14 @ 19:26:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0