Att ha hund...

Att ha hund...

Detta är ett inlägg jag gjort tidigare, men som tål att läsas igen!!!


I december fyller Ella 7 år.

7 år!!!
Helt otroligt!
Vi har haft henne i 3 år nu (köpte henne 23 maj 2009).
Och vilken resa det har varit!

Såååååå mycket vi har varit med om och lärt oss, såklart!
Men ändå vet vi så lite...

Tänk, jag tycker mig lära mig något, lägga märke till något nytt, om inte varje dag så nästan iaf.

Den upplevelsen det innebär att ha hund är ju helt otrolig, egentligen.
Man upplever så mycket.
Och ja, jag är den första att skriva under på att det krävs extremt mycket ansvar, tid, engagemang och att det kan kosta väldigt mycket pengar.

Vi räknade ut, lite snabbt, att på dessa 3 år som vi har haft Ella så har vi betalat ungefär 55.000:- (och då är det vad vi har betalat, inte inräknat vad försäkringsbolaget har ersatt).
I den summan är det ju inräknat det mesta såsom mat, försäkring, tillbehör o.dyl.
Så att det kostar att ha hund, det ska man vara beredd på.
I vårt fall så har vi kanske haft lite otur, men som sagt, det måste man ju också räkna med.
Alla har ju inte turen att ha en hund som är kärnfrisk och aldrig behöver mer än en vaccination en gång om året.
Det är bara till att "face the facts"... precis som oss männsikor, så blir även våra hundar sjukare och sjukare.
Vad det sen beror på är ett helt annat ämne, som tål att diskuteras...
 
Dessutom tar det ju även mängder av känslosamma energier när inte allt går så bra (hunden blir sjuk, har ett problembeteende o.dyl.).
Men faktum är att även om det stundvis (i vårt fall nästan hela vår tid tillsammans) är svårt och jobbigt, så är det värt det!
Och om man inte inser det, ja, då kanske man inte borde ha skaffat hund.

Visst finns det dagar då man undrat varför man satte sig i denna situationen (även om inte vi har kunnat hjälpa att Ella haft problem med Patella Luxation o.dyl), men sen räcker det med något väldigt litet (kanske bara en slick på handen när man är lite nere, eller ett "tokryck" i parken) så inser man att det är ju JUST DÄRFÖR!

Jag skulle göra ALLT för Ella...
Precis ALLT!
Hon ger mig glädje och energi att gå upp och möta livet varje dag.
Precis som vissa människor behöver sin semester (att se fram emot den och sedan ha den, kanske åka utomlands och ladda betterierna) för att orka gå upp och jobba vidare varje dag (som en f.d. kollega sa), så ger våra hundar oss den känslan.

Jag har sagt det innan, och det står jag för...
Min sambo kan de ta, vilken dag i veckan som helst, men de rör inte Ella!
Det kanske låter bisarrt, men i mitt fall är det så.
Missförstå mig rätt, jag älskar Stefan, men måste jag välja så blir valet Ella.
That´s it!
(och det vet han om...)
=)


Hur kan man INTE älska detta lilla knyte!?!  =)


Kommentarer
Postat av: Fanny

http://www.blocket.se/malmo/Resehundbur_40688934.htm?ca=23_3&w=1



!!!

2012-05-28 @ 14:53:03
URL: http://melkerpug.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0