T - som i: Tindra - Turbulent - Tisdag

Igår blev en ganska turbulent dag...

Tindra blev på måndagkvällen inlagd på djursjukhuset över natten.
Hon hade fått en lite bula ovanför stygnen efter operationen för två veckor sedan och de ville kolla vad det var.
De hittade ett litet bråck men såg ingenting på röntgen så de ville behålla henne över natten, dels för att göra ett ultraljud på tisdagen och dels för att kunna operera om något hände under natten.

På tisdagen, igår, gjordes ett ultraljud.
Bråcket var dock så pass litet att de tyckte att man skulle avvakta med operation.

Tindra har en historik med att hennes kropp stöter bort "främmande föremål", såsom t.ex. när hon opererade sina knä och fick metall i benen. Det stöttes bort och de fick operera bort metallen.

Nu tror de att det kan vara en liknande situation som har hänt.
Att Tindras kropp har reagerat på själva ingreppet/stygnen, och därav uppkomsten av bråcket.
Därför vill de avvakta och se om svullnaden lägger sig.

Nåja, saken var ju att vi skulle haft Tindra från tisdag morgon till onsdagkväll för att Simon skulle komma hem sent på tisdagnatt och Theréze skulle iväg med jobbet till Malmö tidigt på onsdagmorgonen (idag).
Så, vi körde iväg till Ö.B. och köpte kompostgaller där Tindra skulle få vistas (eftersom hon ska ta det lugnt, hon är ju en get annars som hoppar överallt, snabb som attans) sen körde vi och hämtade ut Tindra på Djursjukhuset vid 15-tiden.
Det tog en liten stund med väntan och avstämning med veterinär, så vi var väl hemma vid ca. 16.
Väl hemma så satte jag ihop kompostgallret och gjorde en fin liten lya till henne mellan vår tv-bänk och skrivbord. Då hade hon tillgång till Ellas stora bädd (med mysig filt i) och Ellas väska att krypa in i om hon vill + vatten såklart.


Ganska rymlig inhägnad


Senare kom Theréze och hälsade på en stund och hade då med sig lite saker till Tindra, eftersom de inte hade fått lämna kvar något alls på Djursjukhuset alls när de lämnade in henne.
Så det var hennes egen väska, en tröja, ett täcke, halsband och koppel.
Vi hade använt lite reservgrejer när vi hämtade henne, men det är ju bättre att ha ordentliga saker.

Theréze stannade ganska länge.
Vi pratade, hon åt och umgicks med Tindra och vi var ute en sväng med vovvarna under den tiden.

Vår kväll efter det bestod mest av hundpromenader och tv-tittande.
Tindra spenderade mesta kvällen i sitt lilla hägn, men fick vara i soffan och mysa lite med oss under en stund.
Stackars liten, hon förstår ju inte varför hon inte får vara med som hon brukar...
Men hon är snabb som en vessla och hon hinner hoppa från soffan på ett ögonblicks sekund.
När hon var i soffan hos oss den stunden så hade vi henne kopplad, för säkerhets skull.

På natten sov hon iaf hos oss i sängen.
Hon var ju jättetrött hela kvällen (troligen efter hela djursjukhusgrejen) och vi vet att när hon är trött så rör hon inte en fena på natten.
Och, som sagt, när hon väl kom in i sängen och lade sig så låg hon nästintill orörlig hela natten. Jag vaknar själv ett par gånger under nätterna, så jag kollade henne varje gång, men hon låg på samma plats.

Nu på morgonen vaknade jag av att hon började sträcka sig i sängen.
Medan hon mornade sig och myste lite med Stefan så jag gick upp, klädde mig och tog hennes halsband, koppel och täcke, sen tog jag på henne och lät henne gå in i väskan.

Bar ut henne i väskan, sedan gick vi en liten morgonpromenad (hon får inte gå så långt, inte heller gå i trappor o.dyl.).
När vi kom hem så satte jag henne i det lilla hägnet (där hon nu har sin egen väska) medan jag förberedde Ella för sin morgonpromenad.
När jag var klar så tog jag Tindras frukostportion och strödde ut i hägnet (på golv, filt och i väska) så hon fick aktivera sig lite. Eftersom hon inte får gå så mycket och måste vara relativt stillsam så behöver hon ju lite hjärngympa.
Sen gick jag ut med Ella en liten sväng.

Måste tillägga att Ella igår nog tyckte att det var en jobbig dag.
Helt upp och ner och en massa nya rutiner, som att Tindra är "inlåst" bl.a.
Så, även om Ella inte gjorde alltför mycket under gårdagen, så var hon såååå trött på kvällen!

När jag kom in med Ella från promenaden så fick hon sin frukost och sen försvann hon in i sovrummet till Stefan igen. Där ligger hon fortfarande (11.30)....
Jag preparerade Ellas Cat Treat Maze med lite godis som Tindra hade fått med sig och satte ner den till Tindra så hon fick pyssla lite med nå´t.
Det var populärt! =)


Äntligen händer det något kul!


Tindra är så snabb så hur man än fotar så blir hon suddig... =)


Den pysslade hon med i kanske ca. 10 minuter, sen var den tom.
Då tog jag bara bort den och sen gick hon och lade sig i Ellas bädd.


Lite trött nu...


En liten, nannig Tindra


Nu ska jag gå och handla lite så att jag också kan få i mig lite frukost.
Sen är det dags att valla lite hundar igen.
=)


Kommentarer
Postat av: Lisa

hej



hälsa tessan och Simon att jag hoppas att lilla Tindra snart mår bättre.. saknar henne jättemycket på jobb.. men det tar väl tid innan hon kommer tillbaka??.. hoppas att tindra slipper opereras igen för det lilla bråck hon fått..

Skönt att hon har en sådan hundvän i Ella som tar hand om henne och dig och Stefan..

kram lisa

2012-03-07 @ 20:42:55
Postat av: Jasmine

Hej Lisa.

Jag ska hälsa dem om jag tänker på det. Det har varit lite mycket nu...

/J

2012-03-07 @ 23:15:40
Postat av: Lisa

men det tar väl tid innan hon kommer tillbaka??.. hoppas att tindra slipper opereras igen för det lilla bråck hon fått..

Skönt att hon har en sådan hundvän i Ella som tar hand om henne och dig och Stefan..

kram lisa

2012-03-08 @ 07:50:41
Postat av: Hej igen Lisa.

Jag vet inte hur länge det tar innan hon är tillbaka och inte heller om det kommer att krävas ytterligare operation. Det får vi avvakta och se.

/J

2012-03-08 @ 10:31:52
Postat av: Lisa

Hoppas att tindra slipper fler operationer.. Jag hoppas på att hon snart e tillbaka på hunddagiset för jag saknar henne jättemycket.

2012-03-08 @ 20:43:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0