På "spaning" med Ella

Äntligen!

Idag var det sol!
(förutom en tillfällig dimbank som seglade in)
Gick hemifrån med Ella vid 11.45 (ny tid) och gick upp i parken (hon bajsar ju helst där), sen tog vi en runda runt kolonierna/vattentornet, bort vid S:t Anna kyrka uppe vid Ringstorp och tillbaka genom parken.

Ella fick vara lös runt kolonierna.
Vid S:t Anna kyrka finns där en liten gröning/grästäppa med en liten lekplats (en sandlåda och en liten kulle med en rutschkana...) och där släppte jag henne också.
När jag släppte henne fick hon ett ryck och bara rusade upp på den lilla kullen (perfekt spaningsplats för en Tibbe!!!).
Där stod hon sen på avsatsen till rutschkanan och jag fick helt enkelt gå lite bakom kullen när jag skulle kalla på henne, för jag vet hur hon är och jag ville inte riskera att hon tog kanan ner.
Det hade hon mycket väl kunnat göra... Tro mig, jag känner henne...
=)
Och med vår otursstatistik, så tar jag hellre det säkra före det osäkra.


Ella snusar på kullen (man ser avsatsen till rutschkanan)


Har bra koll...


När vi var där så ringde Ann-Sophie (Cleo´s matte) och frågade om Cleo kunde vara hos oss en stund medan hon handlade, så vi bestämde att vi skulle mötas upp på vägen hem.
Jag stannade en liten stund där på täppan så Ella fick springa och busa lite, samt leta lite godis i gräsmattan (alltid populärt!).
Hon var på gott humör och sprang en hel del, den lilla tokan!
=)
Innan vi gick därifrån så tog hon en sväng på den lilla kullen igen...


Ella "gör sitt jobb"... Det hon är gjord för att göra... Spana och ha koll!


Lagom högt så man kan se långt. Perfekt spaningsplats för en Tibbe!


Det är fantastiskt intressant att se hur alla små höjder lockar Ella.
Stubbar, vallar, kullar, backar... Ja, även parkbänkar...
=)
Man märker tydligt att denna underbara ras är mer än en liten sällskapshund.
De är skapta för att ligga lite högt, spana, ha koll och larma vid hot.
Och det är precis så hon gör när vi är ute...
Finns det en chans att komma lite högre upp än markplan (spelar ingen roll om det så bara är 10 cm.) så ska hon upp där och stå och kika.
Även när hon är lös och springer på markhöjd, så märks det tydligt att hon är en "spanare".
Då kan hon ibland springa lite före (10-15 meter) och så stannar hon upp, spanar runt en kort stund, kollar så vi/jag är med, går/springer några meter, stannar igen o.s.v.

Jag tycker att det är viktigt att låta henne göra det också, för jag antar att hon ser det som att hon jobbar och att det är ett behov som behöver tillgodoses (ibland iaf).
Precis som att det är bra för t.ex. Border Collie att kunna få valla ibland, för fågelhundar att apportera o.dyl. Sen kan man ju göra det på "konstgjort" väg... Alltså, att vi iscensätter en situation, som t.ex. lägger ett spår.
Det är ju specifika egenskaper som alla dessa raser har och även om vi kanske inte använder dem till exakt vad de är gjorda för, så mår de bra av att få använda sina resurser som de är födda med.
Om inte regelbundet, så iaf lite då och då...

Och jag tycker det är fascinerande när jag märker på Ella hur präglade de fortfarande är av det som de är gjorda för från början.
Okej, jag kanske inte tycker att det är lika fascinerande när hon skäller/larmar för allt hon anser vara ett hot (hundar, nå´n som bara står stilla, ja t.o.m. ett förbiflygande föremål i vinden ibland).
Det är inte lika charmigt, alltid.
MEN... jag vet ju att de är larmhundar och även om man/vi kan träna bort en hel del, så tror jag inte att man någonsin kan ta bort allt.
Det gäller ju andra raser med andra rasegenskaper också, såklart.
Därför är det så viktigt att vi sätter oss in i vad det är för specifika egenskaper och behov som de olika raserna har, innan vi skaffar hund, för att se vad som passar just oss själva.
Sen finns det ju alltid undantag som bekräftar regeln, hundar har ju även individuella skillnader.


På väg hem


Vi mötte upp Ann-Sophie och Cleo på vägen hem och promenerade tillsammans med dem genom parken hem. Sen följde Cleo med in medan Ann-Sophie gick och handlade.

Nu är Cleo hämtad, blogginlägget är snart klart och jag ska äta lite fil och flingor.
Ella ligger i sin bädd och ska snart få lite mat hon också.
Hon är nog lite trött för promenaden tog 1 timme och 25 minuter.
Efter maten ska vi nog slita på soffan ett tag...
Husse är iväg och hjälper en kompis att flytta, så jag och Ella kan bara njuta av lite "egentid"!
Hur skönt som helst!


Kommentarer
Postat av: Christina

Intressanta beskrivningar av en söt ras som jag inte vet så mycket om! Ella verkar vara en supermysig tjej!

2012-03-26 @ 18:57:20
URL: http://socialahundar.blogspot.se
Postat av: Jasmine

Hej Christina!

Tack så mycket...

=)

Ja, spanandet och tittigheten är verkligen något de bär med sig, men med dem som med alla andra hundar så finns det ju individuella skillnader (varav man nästan kan tro att de helt missat att läsa sin egen rasbeskrivning!!).

=)

Tibbar ska ju vara reserverade mot främlingar bl.a. men jag har stött på några som helt verkar ha missat det! =)

Så, bara för att det står vissa saker i rasbeskrivningarna så behöver det ju inte stämma på alla individer av samma ras...

Det gäller ju alla raser, såklart.

Ella är en mysig, liten tjej, men som har väldigt starka åsikter om hur hon vill att livet ska vara.

Hon är envis och egen (blandras mellan åsna-katt???)...

Stort tack för att du (nästan) alltid lämnar små kommentarer på min blogg!

Det uppskattas jättemycket!

/J

2012-03-26 @ 20:47:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0