Ella och Herkules i Laröd

Redan igår bestämde vi att vi skulle åka ut till Laröd med Ella om det var fint väder.

Jag vaknade redan kl.8 imorse, trots att vi inte kom i säng förrän vid 02.30 inatt.
Eftersom Ella var ute så sent som vid 2-tiden så kunde jag glömma att få upp henne så tidigt på morgonen och när det gäller Stefan så är det ännu värre...
Så, jag duschade, klädde mig och satte mig vid datorn istället.

Vid 10.15 fixade jag frukost till Ella och hämtade henne så att hon fick äta (tro inte att hon går upp frivilligt och äter om hon är trött).
Därefter lade hon sig och vilade magen en liten stund.
Ca. 11 så tog jag en liten promenad upp till parken med henne på sådär ca. 20-30 minuter.

Väckte Stefan när jag kom hem, vilket resulterade i att Ella blev kvar i sängen hos honom och myste till ca. 12.
De är otroliga, de två!

Jag ringde till Ann-Sofie som har Cleo och frågade om Cleo fick följa med ut till Laröd med oss.
Tänkte att det kunde vara lite kul för Ella att ha med en kompis.
Tyvärr hade de andra planer för dagen...
Men så kom jag på en helt strålande idé! =)
Jag ringde till Gun, min f.d. kollega på Hunddagis, och frågade om vi kunde hämta Herkules (hennes hund) och ta med honom till Laröd.
Det fick vi.

Herkules är en större blandras, Collie/Tervueren, som Ella lärde känna redan när han var valp/unghund på Hunddagis när jag jobbade där.
Han är mycket snäll, är dock stor och har mycket energi.
Ella vet idag att han absolut inte är farlig, men kan nog stundvis tycka att han är lite "mycket".
Tänkte att det kunde vara ett perfekt tillfälle att få in lite social träning för Ellas del.
Att ta med honom, en stor hund med mycket energi, till en plats där Ella känner sig hemma och trygg och dessutom kan vara lös borde ju funka utmärkt...

Så, vi körde ut till Hunddagis och hämtade Herkules vid 13.30 och körde ut till Laröd.
Och jag måste säga, att det var nog jobbigare för Herkules, än för Ella.
Han har aldrig blivit hämtad så av en "okänd" och bara åkt iväg i en främmande bil.
Han blev glad när vi kom och hämtade honom (han känner ju mig och har träffat Stefan innan), men när han hoppat in i bilen och vi körde iväg, då blev han lite stressad och undrade säkert vad det var som hände.

Väl ute i Laröd så tog Stefan Herkules och jag tog Ella.
Ville "känna av" henne först innan jag släppte henne.
Eftersom Ella lätt stänger av vid stress så måste man ha koll. Risken finns annars att hon bara går/springer iväg utan att ha någon som helst koll på oss eller omgivning. Det är så hon funkar, flykten är förstahandsvalet.
Men det verkade inte vara några problem idag.
Nu hade ju hon varit med och hämtat Herkules och de hade gått in i bilen tillsammans, åkt tillsammans, och hon insåg nog rätt snabbt när hon såg honom utanför bilen sen igen att han även skulle vara med på promenaden.
Dessutom har hon ju varit med på massor av promenader med honom på dagis. Det är dock över ett år sedan och det är inte samma sak som idag.
Hon fick vara kopplad en liten bit först, för det kom en annan hund, sen släppte vi henne.
Det var inga konstigheter alls.
Hon var superduktig (ja, Herkules också såklart, som bara blev "kidnappad" och tagen till en helt okänd plats!).
Hon sprang som vanligt och ville även t.ex. lukta där Herkules luktade och lite vid honom.
Antar att det är en naturlig instinkt de har... Att hålla ihop, liksom.
Dessutom är han ju en hund och det är ju en helt annan sak än att hänga med oss människor.
För övrigt var kaninbajs mycket lockande på menyn för Ella idag...
*grisfia* =)

Summa sumarum, det var en superlyckad promenad!
Träning både för Ella och Herkules, men på helt olika plan.


Undersöker samma doft precis efter vi släppt Ella


Snusmumrikar


Superfina Herkules!


Fin bild på dem tillsammans


Ännu finare bild på dem tillsammans!


Ska vi kolla in den här högen tillsammans, kompis?


Vid 14.30 körde vi tillbaka till Hunddagis för att lämna Herkules.
Ella fick följa med in och lämna honom också, för att liksom "knyta ihop säcken".

Detta var en mycket lyckad dag!
Jag hoppas verkligen att vi får möjlighet att göra detta igen, för det var nog nyttigare än vi tror för lilla Ella.
Ja, säkert för Herkules också.

Tack än en gång för "lånet" och förtroendet, Gun!


Kommentarer
Postat av: Lisa

jättefina bilder på Herkules och Ella.. Nya kärleksparet :).....



trevligt att se dig, Stefan och Ella idag på jobb...

2012-01-30 @ 23:45:27
Postat av: Jasmine

Hej Lisa.

Tack så mycket.

/J

2012-01-31 @ 10:26:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0