Aktivering inomhus: Ella med sin Dog Brick / Nina Ottosson

Idag har det varit en lite annorlunda dag...

Jag skulle till Lasarettet idag för att skriva in mig för en operation på måndag, så det blev en tidigare morgon än vanligt.
Upp klockan 7, upp med Ella kl. 8, in med henne i väskan, husse skjutsade mig till Lasarettet 8.15 och sedan körde han hem med Ella och rastade henne.

Meningen var att jag skulle skrivas in idag (prata med opererande läkare, narkosläkare, sköterskor o.dyl. samt få all info ang. måndag), men det beslutades att nya prover skulle tas istället för att se om operation är nödvändig.
Egentligen skulle jag då alltså varit klar först vid 12-tiden, men nu var jag klar redan vid 10.15, så jag ringde Stefan och så kom han och hämtade mig igen.

Väl hemma gav jag Ella sin frukost, lät henne vila lite och sedan tog jag en promenad till med henne (i regnet) för hon hade inte velat bajsa med husse imorse...
*Dumsnut!*
=)
Så jag fick ut och valla igen...
(Matte är ju bäst!)

Sen har Ella mest varit hängig och dyster hela dagen...
Vet inte varför.
Hon har varit så lite till och från de senaste 2? veckorna.
Inte velat äta all sin mat varje dag, hängig, nedstämt o.dyl. till och från.
Igår hade hon en jättebra dag, dock. Hon åt utan konstigheter, var med, glad, lite fjollig, alert o.s.v., men idag... inte alls...
Det kan vara en släng av skendräktighet (trots att hon är kastrerad...), för hon har haft sådan perioder ändå ibland.
Det kan också vara lite stressrelaterat nu i samband med smällare, raketer, nyår o.s.v. Inget som går över precis efter tolvslaget, precis... Kan ju sitta i några dagar/nå´n vecka efteråt.
Eller så är det något annat... Magen? Tänder?
Har hört att många hundar i området har varit ganska dåliga (kräkningar, diarré), så vem vet?
Ella är iaf bra i sin mage, rent synligt sett...
Får avvakta och se vad som händer. Får väl ge det ett tag.

Vad gör man då för sin uttråkade, deppiga hund?
Jo, man tar fram akriveringsleksakerna!
Idag blev det hennes Dog Brick som kom till användning.
Den gillar hon också mycket!
Hon kan inte greppa de små plastbenen som de ska flytta, så jag har knutit en liten "repögla" så att hon kan lyfta i den istället.
=)
Funkar superbra!

(ursäkta mobilvideons dåliga kvalitét!)


Dog Brick-action 1


Dog Brick-action 2


Nedan:
Ett litet videoklipp på när Ella använder sig av bara plastbenen/klossarna med de små "repöglorna".


Att använda klossarna för sig går också bra!


Jag brukar använda endast klossarna ibland och det går precis lika bra.
Ella tycker det är kul att hålla på att lyfta dem för att se under vilken hon kan hitta godis.
Jag lägger alltså inte godis under varje, utan om jag t.ex. använder 3 klossar så lägger jag godis under 1 och så "kör jag rundor" med dem så hon inte har någon direkt visuell koll på under vilken godisen ligger under, så får hon använda nosen mer.

Så, om ni har mindre hundar och blir lite avskräckta för att köpa dessa aktiveringsleksaker p.g.a. storleken på klossarna så finns det ju kluriga lösningar på även det!
=)
ENJOY!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag hoppas att det du ska gå igenom kommer gå bra.. Håller mina tummar för dig.

varma kramar från Lisa

PS : du får gärna maila mig och berätta va det e du ska gå igenom men bara om du vill.

2012-01-06 @ 20:49:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0