Utmaning från Freja! (Freja Phaléne)

Freja hade svarat på en massa frågor på sin blogg och Ella var en av dem som hon ville skulle göra denna "utmaningen"...

Let´s go!


1. Vad gjorde du i hundväg för fem år sedan?

Låt se, för fem år sedan... Hmmm... Har bara bott hos min nuvarande husse och matte i snart tre år men...
Antagligen hade jag redan då banat väg för den höghet jag är idag...
Kanske gjorde nå´t busigt mot Siri (som jag bodde med innan), men annars tror jag nog att jag redan då förde mig med värdighet.
Matte började jobba på Hunddagiset för ca. 5 år sedan...

2. Vad gjorde du i hundväg för ett år sedan?

Frös, hade ont och var rakat över hela ena benet!!!
Var nyopererad för min Patella Luxation och hade påbörjat min rehabträning som innebar många och långa promenader i snö, kyla och på isgator!
*brrrr*
Matte hade fullt upp med att ta hand om lilla mig.


3. Fem snacks era hundar gillar?

* Grillad kyckling!!! ÜBERGOTT!!
* Let´s Bite Tuna Bites
* Ziwi Peak (olika smaker)
* Mina frukostfrikadeller
* Ja, Frolic är också supergott!! Men matte låter mig inte äta det så ofta... *surar* Hon säger att där är en massa "dåligheter" i dem. *TRAMS!!*


4. Fem hundraser ni kan det mesta om?

Matte är nog ganska duktig på Tibetansk spaniel, såklart.
Hon har ju jobbat med flera olika raser, men om vi måste välja ut 4 till så blir det nog... Hmmmm... Låt se... Kanske Flat Coated Retriever, Chihuahua, Dvärgpincher, Sheltie...??


5. Fem saker du skulle göra om i hundväg var mångmiljonär?

* Stort hus med stor, inhägnad trädgård med mycket gräsmatta och några bra skuggiga platser. Helst med stor mur runt om för att slippa se alla oförskämda, buffliga hundar som passerar... Måste även finnas en mysig källare så man kan få lite lugn och ro på nyår och kanske fira där nere med några andra polare på nyårsafton för att slippe de där hemska ljuden.
* Fixat så att matte kunde ha sin lilla egna chiqa boutiqe för hundar och kanske ett litet hundpensionat (gärna i en lokal i/vid vårt hus).
* Hjälpt föreningar/organisationer som hjälper hemlösa djur (faktiskt även katter..!).
* Troligen tagit hand om någon mer liten hund som behövde ett hem (men jag måste välja!!!!) Ingen stor drummel här, inte!!
* Förmodligen köpt en massa onödiga (eller finns det egentligen!?!) men bra och snygga kläder och prylar till mig.
Jag tror att matte tycker likadant som jag gällande denna fråga.

6. Fem dåliga vanor i hundväg?

Håller med Freja där... Jag har inte heller några dåliga ovanor... Inte enligt mig iaf...
Men dessa "gnälliga" tvåbenta man bor med skulle nog nämna en del (de förstår ju inte bättre, så jag har överseende med dem) som t.ex.:
* Sova LÄÄÄÄÄNGEE på morgonen!!! (Hur kan det någonsin nämnas som en dålig vana???)
* Att jag väldigt tydligt, och högt, berättar för alla jag möter (speciellt hundar, men även människor ibland) vad jag tycker och tänker om dem... Hur de nu kan anse att ärlighet är en dålig ovana?? Matte säger ju själv att hon gillar ärliga och raka människor som inte hycklar... *Dubbelmoral!*
* Att jag bara vill gå promenader när JAG vill och då egentligen bara dit JAG vill gå och så länge JAG känner för det!
* Att jag ljudligt berättar att jag är sugen, eller hungrig, fast det är 2 timmar till middagsdags och att jag då oftast håller på och "tjatar" (läs "påminner dem") konstant tills det är dags eller jag får nå´t... *SMART!!* Annars surar jag tydligt... =) Ja, de ska få känna hur det sviiiider i själen!
* När jag kräker upp mat till husse... Vaddådå!?! Jag vill ju bara att han inte ska gå hungrig! Nå´t fel i det då!?! Jag menar, matte fixar ju mat till mig och kommer hem ibland med något jättegott som hon tydligen har fixat på en jakt som jag inte fick följa med på. Och fast de har kastrerat mig så har jag ju fortfarande känslor och bryr mig om "de små".. Jag har ju faktiskt själv haft små bebisar en gång i tiden...

Mattes dåliga vanor är väl att hon köper en massa fina (men egentligen ganska onödiga) prylar till mig, hon oroar sig för mycket för mig, springer till veterinären vid minsta lilla krämpa, låter mig få min vilja igenom lite för ofta samt att hon alltid tycker att hon borde vara en bättre matte än den bästa matten hon faktiskt är.


7. Fem saker du gillar att göra i hundväg?

* SOOOOOVAAA!!
* Få magkli av husse när vi myser i soffan.
* Äta godis
* Promenader där jag antingen kan få lukta/läsa i lugn och ro utan att dessa tvåbenta, stressade varelserna vill nå´t annat, eller där jag kan få springa lös och fritt och känna vinden i min vacka, gyllene päls!
* Göra lite trix med matte (för då får man ju godis!).
Matte gillar att gå på sådana där hundutställningar (mest för att kolla alla prylarna), hon gillar när vi har våra promenader tillsammans, träna lite trix hemma med mig (kan ju faktiskt en del nu t.ex. vinka, buga, high five m.m.), hon älskar att prata hund med andra hundägare och hon älskar när jag mår bra!


8. Fem hundsaker du aldrig skulle kunna klara dig utan?

* En skön säng/bädd.
* Bra och bekväma kläder när det är riktigt kallt!! *brrr*
* Mat, godis och andra gotter (kyckling bl.a.).
* Min hundvagn (älskar att ligga i den när vi är på platser som t.ex. Sofiero). Hade gärna legat i den annars också och haft den med på varje promenad, men det får jag inte för matte... *Taskigt!* Där kommer jag verkligen till min rätt... Ligger ju som den drottning jag är på en liten tron där uppe och kan kommendera alla jag ser... Min transportväska funkar också... Då brukar det innebära att det händer något.
* Några bra kompisar (hade nog blivit ganska tråkigt i längden om man bara fick träffa alla läskiga, okända typer som springer omkring där ute och inte ha nå´n man känner som man kan hänga med och skvallra om de tvåbenta med.
I denna fråga tycker nog matte som jag, förutom att hon nog vill ha med sele eller nå´t också så jag inte smiter.


9. Fem favoritleksaker?

Leksaker... Vem har hittat på det egentligen??
Är inte så intresserad av leksaker faktiskt, men det finns ju vissa som kan funka ibland (1-2 minuter en gång var/varannan vecka).
* Mina mjuka, stora, mjukispälsade kattmöss med pip i.
* Mina "roadkills"
* Min rosa/blå pip-keps som jag hade med mig när jag flyttade hit.
* Dog Brick (Nina Ottosson) Fast jag har fler aktiveringsleksaker från henne och de funkar de flesta (det finns ju godis i dem!)
* Min aktiveringsboll (bra att ha ibland när man är riktigt sugen och de tvåbenta inte tycker att det "är dags" för mat än).


10. Tio bloggar jag vill se göra den här utmaningen?

Låt se... Freja har redan gjort den...
* Tindra (Självklart!)
* Lakrits och Jackson/Dogomania
* Cockrarna Elon och Linus
* Cockrarna Nanna och Leia
* "Ryssarna" Chulli och Velvet
* Doggsen som Anna på Posh Pooches har

Kommer inte på fler just nu... Matte börjar bli trött i fingrarna, säger hon... *Mygel!*
Men, utan henne kan jag inte göra så mycket...




Sådär ja!
Då var det gjort!
Hoppas du blev nöjd, Freja. =)
Ja, alla ni andra också.
=)


Kommentarer
Postat av: Freja Phaléne

Blev ju superbra :-) frejakramar!!!

2012-02-07 @ 16:20:14
URL: http://prinsessanfreja.blogspot.com
Postat av: Ella

Tack Freja!

Ja, jag tycker inte att det blev så pjåkigt alls!

Riktigt ok, faktiskt!

=)

/Ella

2012-02-07 @ 16:58:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0