Lååååång promenad...

Sorry!
Idag kom inlägget vääääldigt sent!

Var iväg hela eftermiddagen och nu på kvällen har datorn varit ockuperad tills nu (00.35).

Jag åkte iväg med Ella vid ca. 13.45 idag.
Vi tog bussen ut mot Hunddagis, där jag skulle lämna en sak till en f.d. kollega.

Vi hoppade av en bit innan och tog en 30 minuters promenad genom en liten skog först.
Inne i skogen är där en liten glänta med en gräsmatta, där jag lät Ella springa lite lös en kort stund.
Promenerade sen bort till Hunddagis, där vi bara var inne en ytterst kort stund eftersom de hade ett möte och jag inte ville störa. Passade även på att ge Ella lite vatten där...

Sen tog vi en promenad från Hunddagis (på Planteringen) till Hund & Katt Magasinet (numera Arken Zoo) som ligger på Råå.
Vi gick "en liten omväg" eftersom vägen där annars bara går längd med en stor, trafikerad led. Valde att gå "innanför" där det är mer grönska och ingen trafik, vilket innebar en liten omväg, men också att Ella kunde vara lite lös på en sträcka.
Vi tog det hyfsat lugnt eftersom jag visste att Ella redan hade gått i 30 minuter tidigare och att det nu skulle bli en ganska lång promenad till Råå.
Promenaden från Hunddagis till Råå tog ca. 1 timme.
Så, totalt blev det ca. 1,5 timmes promenad för oss, med en liten avstickare och vattenpaus på knappt 5 minuter däremellan.
Det blåste en del, men var ganska ok väder, förutom en sträcka ute vid Coop där det regnade en liten stund, sen kom solen igen.


Ella på dagens hajk


Stefan skulle handla där ute på Råå Center och skulle hämta upp oss vid djuraffären, så jag och Ella kilade in där så länge så vi kom undan blåsten och hon kunde vila lite.
Kikade bara runt lite smått för att fördriva tiden.
De hade "byggt upp" som en liten upphöjd låtsasgräsmatta där de frontade lite saker, som Ella gick upp och lade sig på.
Stackaren var väl helt slut i sina små ben!

Hon blev såååå glad när husse kom!
Hon vet vid det här laget att det innebär att hon får åka bil hem... =)

Väl hemma vid ca. 16.30 så fick hon sin mat (hon ville inte ha innan vi gick hemifrån så jag tog med mat för att ge henne på Hunddagis, men eftersom de hade möte så blev det inte av).
Hon åt maten och gick sedan bestämt och lade sig i sin bädd.
Trööööötttt!!!

Jag pratade en stund med min moster, som idag har varit tvungen att låta sin hund Donna somna in p.g.a. ålder (11 år gammal Rottweiler/Schäfer) och dåliga leder (troligen korsbandet).
Donna opererade korbandet i ena knäet för ca. 3 år sedan och igår kunde hon inte resa sig ordentligt och stödja på den andra benet.
Efter ett besök hos veterinären så konstaterades att det troligen var korsbandet på det andra benet som nu var slut...
Då Donna nu var 11 år gammal så ansåg min moster att det inte kändes drägligt att operera och låta Donna gå igenom det + tiden efteråt. Samtidigt så krävde ju situationen antingen en operation, eller ett avslut, då Donna inte längre kunde gå ordentligt.
Valet blev ju då att låta henne somna in för att slippa smärtan och inte lida.
Det var ju det mest humana, med tanke på hur ont Donna måste ha haft och även med tanke på hennes ålder.
Usch! Det är verkligen inget lätt beslut att ta!
Man vill ju ha dem kvar, men samtidigt vill man ju inte att de ska lida...
Donna har iaf haft ett bra liv på landet hos samma ägare sedan valp, där hon fått vara "kattpolis" (moster har även några katter) och tagit det jobbet på största allvar... =)

Donna var verkligen den snällaste, gosigaste hund man kan tänka sig!
En gigantiskt stor Rottweiler/Schäfer tik som inte ville annat än ligga i knäet, var snäll vid all hantering, gick tillsammans med alla de katter som passerat de dörrarna, alla de skadade djur (fåglar, igelkottar m.fl.) moster har tagit hem och tagit hand om, grisen Klara (som skulle vara en minigris, men som var ett hängbukssvin), deras förra Schäfer Babsan. aran Flax m.fl..
Inte alls en sådan "skarp" hund som man skulle kunna tänka sig med de raserna i.
Nu har hon iaf inte ont längre...

Efter samtalet med min moster (tänker på dig!!!) så gick jag och Ella in och lade oss och vilade en stund.
Det var riktigt nice!
Sen gick jag en kisserunda med Ella, masserade henne och slet på soffhörnan medan husse ockuperade datorn.
Nu har jag varit ute en sväng till med Ella och så fort jag är klar här vid datorn så ska jag joina kudden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0