Tråkväder... och ljumsbråck...

Idag har det både snöat och regnat...

Resultatet?
Grått, trist, dyngigt och slaskigt...

Inte de bästa förutsättningarna för en aktiv hund-dag.

Så, det har blivit lite kortare promenader och sedan har Ella fått följa med i bilen på en massa småärende istället.

Såg igår att hennes ljumskbråck har "poppat upp" igen...
När hon kastrerades hösten 2009 så opererade vi även hennes ljumskbråck som hon hade då.
Lite mer än 6 månader efteråt så upptäckte vi att hon hade ljumskbråck igen. På samma ställe...
Det är inte jättestort, men man känner det om man för pekfingret längs hennes ljumske.

Åkte tillbaka till veterinären som opererat henne och visade detta när jag upptäckte det första gången, men de ser ju alltid till att ha sin rygg fri.
De hade ju inte gjort fel eller slarvat...
Nej, det måste vara något annat (typ, vårt fel...).
De ordinerade 2 månaders vila efter operationen (inget springande eller hoppande, bara vanliga koppelpromenader), men vi höll Ella i 3 månader... (som den nojjiga matte jag är så ville jag verkligen vara på den säkra sidan).
Hur kan det då komma tillbaka?

Fick iaf beskedet att det "inte var någon fara" och jag skulle bara ha koll på det.
Tydligen så är det något mindre risk för komplikationer när tiken är kastrerad...
Har inte känt det på jättelänge faktiskt, men igår märkte jag att det var tillbaka...
Nu kan jag inte säga om det har varit där i några dagar eller om det kom igen pga. ansträngningen Ella gjorde när hon fastnade halvvägs på stocken igår i Laröd.
Trist är det iaf!


Så här såg hon ut när hon opererats i oktober 2009


Tänkte höra mig för lite här på bloggen när det gäller ljumskbråck.
Är det något som någon av er har någon erfarenhet av?
Ska det verkligen vara möjligt att det "återkommer" efter att det är åtgärdat vid operation?
Vet någon vad som utlöser/skapar ett ljumsbråck?
Jag vet att Ella fick en kull valpar innan vi köpte henne och att där var förlossningskomplikationer. Kan detta ha påverkat bukhinnan (för det är väl där bristningen är)?

Jag VILL INTE lämna in henne för operation igen om det inte är absolut nödvändigt!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej. Ja de gör vi :) jag kommer nog stå klistrad vid ryss ringen hihi :) en vän med sina fina ryssar kommer ditt. Va bra de hade jag nästan glömt haha ;) mitt minne är inte de bästa just nu. Kram

2012-02-27 @ 23:15:26
URL: http://rysskkarlek.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0