Ella är nybadad!

Sådär, ja! Nu är Ella badad.
Ingenting hon varken gillar eller ser fram emot, men hon finner sig i det (dock med lugnande signaler emellanåt).
Nåja, det måste göras ibland...
Hon ser ut som en dränkt katt när hon är blöt...
Hon är iaf ganska snäll att bada och hålla på med, vilket är skönt. Det finns ju hundar som är totalt omöjliga! =)

Nu ska vi ju till Sofiero i helgen på hundutställningen och även om hon inte ställs ut så skadar det ju inte att vara nybadad. Dessutom var det superväder idag så man slipper känna att allt var i onödan... Inget roligt om man har en absolut nybadad hund och det sedan är regnigt och dyngigt ute...

Ella badas bara under sommarhalvåret (aldrig vintertid, då sköljs hon bara vid behov) och det blir kanske ca. varannan månad från april och fram till oktober, ungefär.


Hon ser ut att bara vara hälften så stor när hon är genomblöt! Så man blir ganska lurad av pälsen. Man kan ibland tycka att hon ser relativt grov ut, men när man badar henne så ser man att hon faktiskt inte är så stor.


Kan någon hjälpa mig härifrån???


Efter badet är det ju obligatoriskt att skaka av sig det äckliga vattnet!


När hon skakat av sig det mesta så torkar jag henne med en handduk, sen fönar och kammar jag henne till hon är torr.
Tidigare gjorde jag allt direkt, men nuförtiden torkar jag henne med handduk, sen låter jag henne vara ett tag så hon får skaka av sig ordentligt.
Brukar vänta 15-30 min. innan jag börjar föna och kamma henne.
Har upptäckt att ju mer hon har skakat av sig själv, desto lättare och fortare går det sen att få henne torr med fönen.
Är det sedan superväder, som idag, så går vi ut en sväng i solen så det allra sista får sig lite sol och luft.
Hon har nämligen annars en tendens att lägga sig och är det då inte 200% torrt så får hon en massa virvlar och "Stig Helmers" i pälsen. Snyggt! *NOT!*

Jag använder ett schampo som heter Cardinal och jag använder två varianter. Det ena heter General och det andra heter Clean Scent.
De finns i vanliga djurtillbehörsaffärer (dock inte i alla) och de finns även på bl.a. www.foderbilen.se. De kostar ca. 150-200:-.
När vi köpte Ella fick vi med Clean Scent, men sen har vi köpt General och använder oftast det då det är mer vårdande. Hennes päls blev ju lite mer "frizzy" efter kastrationen.

Efter badet och allt vad det innebar så gick jag ut en lite sväng med Ella och nu är hon helt gone här hemma... Vi ska strax iväg igen, men hon får vila en liten stund till.

Imorgon väntar hundutställningen på Sofiero!
*Wiiieeee!*
Ska packa ihop det mesta som ska med ikväll (filt, handduk, mat till Ella, skål, kylväska o.dyl.) och förbereda så mycket jag kan (har t.ex. satt in 3 flaskor med vatten i kylen så att de blir kalla).
Håller nu tummarna för att vädergudarna ser till at vi får fint väder!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0