Ella - hon kan när det behövs -

Gick en promenad med Ella tidigare ikväll på strax över 1,5 timme.
Det blåste lite, men annars var det skönt ute.
(Tur att vi gick då, för nu ösregnar det!)

På promenaden mötte vi en liten Pappillon tik som var 1,5 år och jätterädd för hela världen... =(
Jag såg när vi kom gående hur hon, längre fram, kastade sig när bilar passerade o.dyl.
När vi var en liten bit ifrån dem så tog jag Ella så att de fick mer utrymme, för jag såg hur hela svansen på Pappisen släpade i marken och ville inte att Ella skulle skrämma henne mer om hon började skälla eller nå´t.

Tjejen med Pappillonen hälsade och vi började prata så smått, fast vi stod en liten bit ifrån varandra.
Det visade sig vara hennes föräldrars hund, som inte var så van vid stadsljud och trafik, då de bodde i Rydebäck. Efter en stund så satte jag mig ner på huk och lät henne komma och hälsa på mig. Ella fick stå lite bakom och sedan lät jag henne hälsa också.
Ella hade inte sagt ett ljud på hela tiden och inte heller varit reaktiv på något sätt, hon läste väl hunden på långt avstånd och förstod väl att hon var rädd...

Pappillonen, som hette Nikita, var väldigt försiktig när hon hälsade på Ella.
Ella stod först som vanligt, sedan satte hon sig ner och efter bara en liten stund så lade hon sig ner helt och lät Nikita göra en riktig genomgång på henne. Helt fantastiskt! Precis som att hon verkligen visade att hon absolut inte var något hot...
Vi stod där i 5-10 minuter och pratade och man såg hela tiden hur Nikita ändrade sitt kroppsspråk.
Efter en stund så satte sig Ella helt lugnt och bara tittade på omgivningen och strax därefter satte sig Nikita sidan om Ella och liksom "härmade" henne. Då reagerade hon inte på bilarna heller...
En liten stund efter det så gick Ella och snusade i gräset, och Nikita gjorde detsamma och sakta, men säkert, så såg man hur svansen långsamt höjdes för att till slut hamna i en fin fana på ryggen!
Uppenbarligen så stärktes väl Nikita av Ella, där och då...

Jag tycker det är helt otroligt!
Ella, som ofta är ganska reaktiv mot andra hundar, blir en klippa när det visar sig att de andra hundarna är mer osäkra än henne.
Det är ju klart, de utgör då inget hot och hon behöver inte vara osäker.
Men hon har ett så fantastiskt kroppsspråk, min fina Ella!

Hon må vara osocial, men hon kan kommunicera...

Så idag fick hon arbeta lite som "terapihund"...! =) 


Mitt allt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0