Min och Ellas lördag

Äntligen har jag fått ordning på Bluetoothen!

Stefan åkte iväg vid 12.30 och skulle joina grabbarna på en grill- och ölträff ute i Ramlösa, så jag och Ella har haft hela dagen tillsammans.

Klockan 13 tog jag Ella och promenerade bort till Fredriksdalsskogen där vi gick en liten sväng och hon fick vara lös på lämpliga platser.
Jag har bara varit där en gång innan (igår) och då gick vi inte så långt.
Idag hittade jag nå´n grillplats och lite stockar och stubbar som hon kunde klättra/hoppa lite på.
(Ursäkta bildkvalitén, men jag har inte någon supermobil...)


Ella på utsiktsplatsen


Så mycket att titta på!


Va!?! Där är fler än vi i skogen! Gäller att ha koll...


Matte! Kolla! Där är något där borta... Ser du?


Jag försökte gå på de små slingorna (det finns en större gång också) för att vi skulle gå så mycket som möjligt i själva skogsterrängen.
Ella fick balansera lite på några lägre stockar bl.a.
Sen gillar hon ju att hitta nå´n lite högre plats att spana ifrån (som ni säkert har förstått på bilderna), men det behöver inte vara så speciellt. Det duger med en stubbe på 20-30 cm. eller nå´t...
Hon är ju en Tibetansk spaniel och de är ju skapade för att vaka/spana/hålla koll och det är mycket tydligt hos Ella.
Så, det känns ju lite kul att också få tillgodose den biten hos henne, så att hon får "jobba" lite med det hon är skapad för att göra.
Självklart är inte den biten alltid så önskvärd vid alla tillfällen, men man kan ju passa på när tillfälle ges att göra det när det inte stör.

Jag menar, har man t.ex. en råtthund som Jack Russel/Dvärgpincher, så kanske det inte är så mysigt om de tar en råtta eller jagar nå´t litet djur, men det är ju det som de är gjorda för att göra. Inget konstigt egentligen, men kanske inte alltid ett önskvärt beteende...
Men, de flesta hundraser har ju ett speciellt ändamål och man får ju ta det onda med det goda.

Att ha en "tittig" hund som "larmar" som Ella, är verkligen inte att föredra på många promenader, men det är ju så hon är.
Och det kan ju komma en dag då hennes uppmärksamhet är till ens fördel, det får man inte glömma...
Nu bor ju vi inne i stan och det kan bli jobbigt när hunden reagerar på så mycket, men om man hade bott ute i ett hus lite avskilt, så hade man nog uppskattat att hon "larmade" om det var något.


Suddig bild från stubb-besöket


Spaning pågår! (mobilen inte så bra vid för starkt solljus)


Hon fick vara lös på bl.a. en gräsmatta med en liten kulle, där hon sprang som en liten galning!
Hon är så förbannat söt då!
Ser ut som en liten kanin...
Men hon ser sååå lycklig ut när hon får vara lös och SPRINGA!

Vi var ute i ca. 1,5 timme i eftermiddags, sen gick vi hem och åt, myste i soffan och kollade film (som var ganska dålig, faktiskt!), sen lade vi oss och vilade en stund.
Jag tog en snabbdammsugning, sen vid 19-tiden gick vi en liten promenix till på ca. 30 min.

Klockan 21 ringde Stefan och meddelade att han väntade på bussen hem, så då tog vi en liten tur för att möta honom och den promenaden blev totalt ca. 40-45 min.

Innan promenaden i eftermiddags hade jag dessutom hunnit med två korta prommisar med henne på kanske ca. 30 min. totalt, så idag har det blivit mer än 3 timmars promenad för henne + att det väntar en liten nattarunda också.
Så, vi landar nog på kanske ca. 3,5 timme idag. Inte illa!

Nu är alltså husse hemma igen och de två ligger och sliter så soffan.
Chockade???
=)
Jag är klar med dagens lilla inlägg och tänker joina dem (eller byta plats med Stefan) en liten stund, sen känns sängen som ett lockande val...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0