Dagens äventyr: Ella spanar in Fredriksdal och djuren

Jodå, jag tog mig i kragen och bjöd Ella på en riktig långrunda...

2 timmars promenad (njaee, 1 timme och 55 minuter blev det) inklusive ett besök inne på Fredriksdal där vi passade på att gå bort och titta på bl.a. djuren som finns där.
De har ju en massa gamla svenska lantraser där som de försöker bevara som bl.a. Ardennerhäst, Nordsvensk brukshäst, Linderödssvin, Åsbohöna, Göingeget, Svensk rödkulla, Väneko, Värmlandsfår m.fl.
 
Jag har ju bara varit där inne en gång tidigare och då gick vi i den delen där park och trädgårdar ligger.
Denna gången gick vi bort till djuren, genom Fredriksdals stadskvarter.
Ja, där är verkligen både fint och mysigt att gå och jag skäms verkligen över att vi inte har varit där mer... =(


En riktigt gammal telefonkiosk inne på Fredriksdal


Ella vid telefonkiosken


Ella vid ett riktigt gammalt hus (kollade aldrig vad det var)


En av hästarna på Fredriksdal


Fler av hästarna (nu börjar de bli lite intresserad av vad vi pysslar med)


Ella spanar in hästarna som nu närmar sig


Hmmm... Vilka konstiga hundar... och STORA dessutom...!
Nog bäst att man är lite snäll...


Några av de nyfikna "ynglingarna"...


Ella undersöker försiktigt, men ganska nyfiket, dessa stora varelser.
De verkar också undra vad hon är för en liten filur...


Men guuud matte! Vad är detta!?! Det luktar lite grisigt...


Matte... De här Linderödssvinen är ju faktiskt ganska stora...
Men ganska spännande, även om de luktar lite...
Står här och kikar lite på dem mellan spjälorna på behörigt avstånd...


Ella vid den fina, men annorlunda, julbocken


Ella spanar lite från en del av den Landskapsbotaniska trädgården.
Strax utanför är staket och cykelvägen vid Fredriksdalparken, så där är lite rörelse...


Hmm... Vad pågår där borta?


Va!?! Nu var det något där borta!


Hon är en uppmärksam, men stilig, liten hund!


Lilla, lilla Ella vid den stora, stora fågelholken, precis vid in/utgången


Ja, och därefter bar det hemåt igen.
Men jag måste säga att var riktigt kul och jag tyckte att Ella var riktigt, riktigt duktig borta vid djuren!
Hon kan om hon vill!
Självklart använde jag mig av godis, för att hon inte skulle tycka att det var så läskigt, men hon uppförde sig väldigt bra.
Det är ju faktiskt mitt ansvar att se till att både Ella får en behaglig upplevelse, samt att hon inte skrämmer de andra djuren.
Men det gick superbra!

Så drygt 2 timmar, tur och retur, blev det.
Som sagt vi strosade ju lite inne på Fredriksdal och allt fick ta sin tid, men innan dess hann vi också med att springa lite lösa i Fredriksdalsparken, så det blev lite av varje.

Vi kom hem strax innan 12 och sen var det dags för lite mat till Ella och nu sover hon som en stock!
Det lär hon nog göra en bra stund till...


Kommentarer
Postat av: Lisa

hej



är det ellas nya vänner på fredriksdal.. hästarna och grisarna ?? vem ringde hon till från telefonkiosken?? inga 071 nummmer??? eller ringde hon husse??

2011-12-14 @ 17:24:38
Postat av: Jasmine

Japp! Hon har skaffat sig lite nya kompisar! =)

Men hon nådde aldrig upp för att slå något nummer...

Värdelöst, tyckte hon nog...



/Jasmine och Ella

2011-12-14 @ 18:26:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0