Ellas favoritgodis...

Vad gillar era hundar för godis?
Leversnittar, malda tuggben, vanliga tuggben, hundkex...?

Inte Ella, inte...
Ack nej. Här ska det vara tjurmuskel, klorofyllben, kalciumben, algben, Veggies Light, DentaStix, Frolic, märgben, lammben och annat lite lyxigt godis.

Det vanligaste vi köper till henne är ben med klorofyll/kalcium/alg och tjurmuskel.
Eftersom Ella inte skulle ta ett "vanligt" tuggben i sin mun så ger vi henne tjurmuskel så att hon får gnaga på något för tändernas skull. Ibland blir det ett grisöra, men det inte riktigt lika populärt.


Tjurmuskel


Klorofyll/kalcium/algbenen får hon då och då och jag inbillar mig att de innehåller ämnen som hon kanske känner av att hon behöver. Faktum är att hon under somrarna ofta väljer klorofyll eller algben. Men jag kan ha helt fel... Jag vill dock tro att våra hundar på något sätt vet/känner av om det är något ämne de behöver.


Klorofyll/kalcium, paprika, naturell ben (finns även med alger)


DentaStix får hon ibland, och då får hon bara 1/3 av storlek small. Jag tycker det räcker.
Veggies Light får hon också ibland. Jag köper de små i 4-pack, så ett paket räcker i en evighet.

 
Denta Stix                                     Veggies Light


På somrarna har jag ibland gett genne ett fruset märgben som hon kan svalka sig med på balkongen. Jag brukar gröpa ur den mesta märgen innan jag lägger dem i frysen, för jag vill inte att hon får i sig allt.
I somras fick jag en påse frysta, råa lammben av Theréze som hon också har fått någon gång. De hade hon köpt på ZaWiccas, www.zawicca.se.


Frysta märgben


Frolic fick hon förr som belönings/träningsgodis och hon var helt galen i det!
Men jag anser att det är alltför mycket skit i Frolic (salt och konserveringsmedel), så jag har bestämt mig för att enda gången hon får det är när jag är på Sofiero och kan köpa en liten minipåse där för 10:-. Den får sedan räcka ett bra tag och jag köper ingen ny förrän nästa gång en 10:- påse dyker upp.

När jag skulle gå ifrån Frolic så var jag tvungen att hitta ett nytt, och gärna nyttigare alternativ, till belönings/träningsgodis som jag kunde ha med mig ute på promenaderna.
Letade länge och väl, men hittade till slut något som oftast funkar. Dock funkar inget så bra som Frolic...
Märket heter Ziwi Peak (Good dog Treats) och det finns i 3 smaker: Hjort, lamm och hjort med grönläppad mussla.
Det är helt enkelt lufttorkat kött från Nya Zeeland utan konstgjorda konserveringsmedel, färgämnen, salt, socker eller spannmål.
Ni kan hitta dem på Anjinsan´s, www.anjinsans.se. De kostar 29:-/påse.


Ziwi Peak (lufttorkat kött från Nya Zeeland)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0